Pagājušajā nedēļas nogalē aizvadīts konkursa “Latvijas Gada auto” pirmais testa brauciens. Pretendenti loks no “Ford Mustang” līdz “BMW X1”.

Pirmo konkursam pieteikto astoņu pretendentu 400 km brauciens no Rīgas t/c Mols līdz viesu namam “Rakari” un atpakaļ uzskatāms tikai par diskusiju aizsākumu. Pieteikšanās konkursam turpināsies līdz pat 2. novembrim un tikai tad balsosim. Bet pirmie iespaidi mazliet nenopietnai “sprēgāšana” ir.

Sākumā par pagājušā Eiropas gada konkursa uzvarētāju “Opel Astra”. Pērn uz “Latvijas Gada auto 2016” sacensību tā nepaspēja, tomēr šogad ir te. Piedevām divās versijās “hečbeks” un pagarinātais “Tourer”, abas ar benzīna turbomotoriem. Savu ieskatu par versijām sniedz arī Jānis Mežulis, arhitekts (žūrijā jau gandrīz 18 gadus): “Auto spiegam. Nepamanāms, bez izteiktiem trūkumiem, bet arī bez spilgta pārākuma.” Un Oskars Irbītis, sertificēts valsts tiesu eksperts, RTU lektors: “Šis ir Eiropas “top” auto? Neinteresants.” Viedokļi dalās un atradās arī aizstāvji, piemēram, Ivars Caune 13-tējs čempions rallijā: “”Astra” un “Astra Sports Tourer” abi benzīnieki, praktiski vienādi auto. Bet “Tourer”, nedaudz lielāka un, aprīkota ar automātisko ātrumkārbu, likās pat nedaudz ņiprāka un patīkamāka. Brauciena laikā saņēmu tieši to, ko biju gaidījis – man patika.”

Tāpat arī līdzīgu viedokli izteica Atis Jansons: “Pilnīgi “pietiekama” gan pilsētā, gan uz šosejas vai pat grants. Ja kāds sūdzas par dinamikas trūkumu – viņš vienkārši nav apjēdzis, kā ar šiem turbo motoriem jābrauc. Gribi sprintu – griez! Ar otro robu gandrīz līdz simtam, trešo līdz… Tad iet kā raķete. Uz salāpītas Latvijas “šosejas” – labs stingrības un komforta kompromiss. Uz grants – stabilitātes kontroles sistēmas gan nav pilnībā izslēdzamas, bet ir visai piekāpīgas, to programmas algoritmus var ātri apgūt un braukt visai jautri. Papildaprīkojuma iespējas – līdz “premium” līmenim un tajā iekšā. (Tas gan būs dārgi – testa auto šādi “uzpakots” no bāzes 18 tūkstošiem līdz 28 tūkstošiem.) Šīs bagātības apgūšana un pilnvērtīga lietošana prasa laiku, kura vienas dienas testā mums nebija. “Astra” – ja žūrija paliks uz pērn iemītās saprātīgas pieticības takas – noteikti būs viens no titulu pretendentiem.”

“Ford Mustang” – skatā unikāls, dinamikā pat nopietnus večus uz blēņām pavedinošs. To apliecina arī žūrijas biedri. Ivars Caune: “Nebiju gan gaidījis, kaut ko tādu no šī, ne ar pašu lielāko motoru, kāds ir iespējams komplektācijā, aprīkoto brīnumbērnu. Visos režīmos – comfort, sport, race – auto strādā atbilstoši tiem. Es gan vairāk izmantoju pēdējo un saņēmu KAIFU šajā braucienā! Gribētu vēl un ziemā pa aizsalušu ezeru!” Tikmēr Raitis Mazjānis Latvijas Auto Inženieru asociācijas prezidents piebilst: “Ikdienā esmu ekonomijas un ekoloģijas jomā. Varētu teikt – elektrisko auto teritorijā. Bet šis “paņēma”! Gribu tādu!”

“Renault Megane” saņēma autožurnālista Paula Timrota uzslavu: “Labāka par “Astra”! Vācieši nav padomājuši par brīžiem, kad priekšējā sēdekļa atzveltni VAJAG nolaist ātri! Nav laika rullēt to neērto regulatoru. Francūži malači. Parauj tik kloķi un baudi dzīvi.”

Uldis Rolis autoservisa “Rolis” SIA valdes loceklis: ““Renault Talisman” un “Renault Megane” izmainīts salona dizains, kas mani neatstāja vienaldzīgu, ja nebūtu Renault logotipa – neatpazītu. Man simpatizēja šo mašīnu saloni, taču lai pārvaldītu visas iespējamās multimediju iespējas ir jāpatrenējas!” Jānis Mežulis par “Renault Talisman” piebilst: “Šo gan pamēģiniet uz grants ceļa, tad sapratīsiet, ka var arī iztikt bez asfalta.”

“Premium”. Segments, kurā pērnā gada konkursā bija lielas, smagas, dārgas tehnikas vienības. Šogad iesākumā pieteikts viens no dižās vācu trijotnes ražojumiem “BMW X1”. Tam piemīt vispopulārākā “mazā krosovera” “Nissan Qashqai” izmēri un svars, bet Bavārijas tradīciju aura. Savu viedokli par šo auto izteica Jānis Mežulis: “Nebraukt nost no asfalta! Lietot tikai uz labiem, ļoti labiem ceļiem!” Kamēr autožurnālists Atis Jansons iebilst: “Uz lāpīta līkloču asfalta (Sējas ciems – Ragana) bembītis bija izcils. Gluži vai fantastiski labs viļņos, kur izmisīgi ”knābāja” gan “Astra”, gan “Megane”. Augstprātīgi stabils. Un savu par tonnu smagāko bračku “BMW X6” mazais te, kā saka, atstātu spoguļos tādu mazu maziņu, jo fizika paliek fizika. Rudenī pabrauksim gan pa granti, gan smilti. Jau tagad atļaujos pareģot labus rezultātus. Vārdu sakot – dižciltīgs auto par cenu, kas gan divreiz pārsniedz “Qashqai”, bet nelien tomēr “premium” smagsvaru kosmosā.”

Mazliet kritizēt “X1” un citus arī grib Uldis Rolis: “Jauns gads jaunas tendences, jeb ideāla kokpita meklējumi. Protams, tāda nav! Šogad pieteiktajos automobiļos daļa ražotāju atkal (gandrīz teiktu konservatīvi) ir atgriezusies pie taustiņiem, ar vienu funkciju, dažos auto izveidots kaut kas līdzīgs klavierēm, ha ha! Labi, ka ar simboliem… Un dažiem pat apdarē klavieru laka! Varu šeit komentēt tikai savas sajūtas – “Kia Sportage” klaviatūra atgādināja ērģeļu reģistrus, savukārt “BMW X1” dublē skārienjūtīgo ekrāna izvēlni, kas, manuprāt, sajauc auto salona patīkamo dizainu, bet praktiski ļauj nekļūdīties izvēlēs, ko aktivizēt.”

Mazliet lielāks par “BMW X1” un mazliet lētāks par to ir “Kia Sportage”. Atis Jansons: “Komfortabls visos apstākļos (pat pussagruvušu tiltiņu droši drebot forsējām). Un – skaists auto. Ja atceramies – konkursā ir arī šāda papildnominācija.”

“Nissan Navara”. Traktors ar kravas kasti ar gluži pieklājīgām gaitas īpašībām pat ātrumos tā ap 150 km/h. Unikāls bezceļa un ātra brauciena īpašību apvienojums. Ar pretenzijām uz smagu un lielu kravu pārvadāšanu. Transporta profesionāļi, kuru žūrijā mums ir daudz, gan bija visai skeptiski: iekraušana un izkraušana augsta, prasīšot palīglīdzekļus.

Tādas, lūk, pirmā brauciena pavasarīgās pārdomas. Konkursā sākas vasaras brīvlaiks, kurā gan iecerēts (ja dīleri būs atsaucīgi) nakts tests: nu jau var teikt – daudzi – auto piedāvā tālās gaismas, kas nav jāizslēdz izmainoties ar pretim braucošo. Tās “adaptējas”, izslēdz to gaismas kūļa segmentu, kas varētu apžilbināt. Interesanti. Bet dienas testos nepārbaudāmi.

Atgādinām, ka visā Latvijā preses tirdzniecības vietās ir nopērkams jaunais žurnāls – katalogs “Latvijas Gada auto 2016”. Tajā var lasīt padomus un ieteikumus drošākai braukšanai, kā arī Latvijas ekspertu viedokļus par 33,5 jaunākajiem automobiļiem Latvijas tirgū!

Testa braucienā piedalījās konkursa “Latvijas Gada auto 2017” pretendenti: “Opel Astra”, “Opel Astra Sports Tourer”, “Nissan Navara”, “BMW X1”, “Ford Mustang”, “Renault Talisman”, “Renault Megane”, “KIA Sportage” un kā preses auto “Subaru XV”. Konkursā ir pieteikts arī “Pasaules Gada auto 2016” “Mazda MX-5”.

Šogad konkurss notiek jau 18. reizi kopš 1998. gada, žūriju veido 24 autonozares eksperti, autožurnālisti, lielāko autoparku pārvaldītāji un autoservisu vadītāji.