Saskaņā ar IBM (NYSE:IBM) pētījumu patērētāji plāno savādāk izmantot automobiļus, izrādot īpašu interesi par autonomiem transportlīdzekļiem, turklāt tiem nav noteikti jābūt viņu īpašumā. Šis pētījums norāda uz iespēju automobiļu ražotājiem izmantot analīzes un izziņas spējas, lai attīstītu jaunas transportlīdzekļu iespējas.

Otrajā Auto 2025 sērijas aptaujas daļā IBM apzināja vairāk kā 16 000 patērētāju visā pasaulē, lai noteiktu, kā tie plāno lietot transportlīdzekļus nākamo desmit gadu laikā. Pētījums Jaunas attiecības – cilvēki un automobiļi, ko veicis IBM Biznesa vērtību institūts (Institute for Business Value – IBV), atklāja, ka patērētājiem ir liela interese par autonomiem transportlīdzekļiem vai automobiļiem, kas var mācīties, labot sevi, vadīt un socializēties.

Patērētāji norādīja, ka tos interesē visi autonomo transportlīdzekļu aspekti, bet diagnostikas un preventīvās iespējas tika novērtētas visaugstāk (59 procenti), desmit valstīs no sešpadsmit, ierindojot to kā galveno prioritāti. Pastāvīgi paplašinot sensoru un izziņas skaitļošanas pielietojumu, ražotāji spēs labāk noteikt transporta problēmas, attīstīt tehnoloģijas un ieteikt risinājumus, bieži pat neliekot vadītājam nogādāt transportlīdzekli servisā apkalpošanai.

„Mūsdienu transportlīdzekļi ir pārtapuši no parastiem pārvietošanās līdzekļiem par mobiliem datu centriem ar borta sensoriem un datoriem, kas uztver lielu daudzumu informācijas par transportlīdzekli un tā apkārtni,” norāda IBM Globālo biznesa pakalpojumu globālās autoindustrijas nodaļas vadītājs Aleksanders Šaits (Alexander Scheidt), piebilstot, ka „Veiksmīgi auto ražotāji novērtēs iespēju risināt šos darbības pārrāvumus, piedāvājot digitālu pieredzi un pakalpojumus, ko vēlas patērētāji.”

Patērētāji pieprasa vairāk iespēju papildus tradicionālajām īpašumtiesībām

Personiskais automobilis paliks kā primārais transporta veids, jo tā ērtība patērētājiem joprojām šķiet pievilcīga. Tomēr, parādās izmaiņas uzskatos, ko nozīmē būt transportlīdzekļa īpašniekam. Liela daļa aptaujāto jeb 42 procenti apsvērtu alternatīvus īpašumtiesību veidus, piemēram, ikmēneša maksājumus, savukārt 24 procenti respondentu pauda interesi par transportlīdzekļu dalītām īpašumtiesībām.

Savukārt 35 procenti patērētāju izvēlētos automobiļa dalīšanas modeli, un 36 procenti aptaujā atbildēja, ka izvēlētos kopējas braukšanas iespēju pēc pieprasījuma. Iespēja dalīties ar automobili, kopbraucieni pēc pieprasījuma un tiešā noma ne tikai sniedz patērētājiem ērtības izmantot automobili, kas tiem nepieder, bet arī sniedz auto īpašniekiem iespēju atgūt ieguldījumus par savu maz izmantoto spēkratu. Lai kompensētu patērētāju uzskatu maiņu transportlīdzekļu lietošanā, autoražotājiem vajadzēs attīstīt jaunus īpašuma modeļus, kas atbilst patērētāju vēlmēm, un veidot alternatīvas ienākumu plūsmas.

“Ir skaidrs, ka informācijas tehnoloģijas arvien vairāk savīsies ar mehāniskajām tehnoloģijām un jau pēc desmit gadiem automobiļi būs krietni savādāki. Tie joprojām spēs mūs pārvietot no punkta A uz punktu B, taču galvenā atšķirība no mūsdienām būs tāda, ka pārvietošanās no mums prasīs arvien mazāku iesaisti. Proti, auto zinās kad un kur mums ir jānokļūst, un mums atliks vien pēc tā uzaicinājuma iesēsties un izbaudīt braucienu.

Tāpat arī nākotnē mainīsies tas kā mēs uztveram auto, jo vairs masām nebūs aktuāli iegādāties un uzturēt pašiem savus automobiļus, bet drīzāk automobiļi tiks piedāvāti kā pakalpojums. Maksā noteiktu mēnešmaksu un pretī saņem noteikta apmēra transporta pakalpojumus. Protams, šīs izmaiņas var nepienākt tik ātri pilnīgi visur, taču vismaz pagaidām izskatās, ka viss ved uz šādu nākotni. Tehnoloģijas attīstās milzu soļiem, taču ir svarīgi sakārtot arī juridisko pusi, lai šādu auto piedalīšanās satiksmē būtu regulēta un mums patērētājiem droša. Kas attiecas uz drošības jautājumu, tad uzskatu, ka tam būs jāpievērš pastiprināta uzmanība, lai ļaundari šādus autonomi braucošus auto nepārņemtu savā varā.”, savu viedokli pauž tehnoloģiju bloga Kursors.lv galvenais redaktors Kristaps Skutelis.

Patērētājiem paredz plašāku ietekmi dizaina veidošanā

Patērētāju pētījums liecina, ka nākamajā autoindustrijas fāzē būs ļoti cieša saikne starp autoražotājiem un to klientiem. Gan autoražotāji, gan patērētāji izsaka lielu vēlmi agrākai sadarbībai jauno produktu un pakalpojumu veidošanā.

Aptaujas respondenti izrādīja lielu interesi par kolektīvo tiešsaistes dalīšanos ar idejām un piedalīšanos dizaina spēlēs un konkursos. Aptuveni 37 procenti norādīja, ka vēlētos, lai viņu braukšanas un mobilitātes dati tiktu izmantoti jaunu transportlīdzekļu modelēšanā. Uzstādot sensorus un ieviešot izziņas skaitļošanu, OEMs spēs labāk saprast patērētāju problēmas, izteikt rekomendācijas un piedāvāt palīdzību bez nepieciešamības vadītājam nogādāt automobili servisā.