Lietota auto iegāde Lietuvā ir kā mītisks vienradzis – daudzi par to ir dzirdējuši, taču tikai retais paveicis pats. LATAUTO.lv skaidro, kādas formalitātes kārtojamas un kā plānot izmaksas, auto vedot no dienvidu kaimiņa.

2511151516-latauto-noderigi-2015-11-24-big-foto

Katrs pircējs dabiski vēlas par izdodamo naudu iegūt pēc iespējas labāku preci vai nolūkoto mantu iegādāties pēc iespējas lētāk. Ja tirgus ir liels un izvēle plaša, izredzes to izdarīt uzlabojas. Lietuva, pateicoties ģeogrāfiskajam novietojumam un nodokļu politikai, ir lietoto auto tranzītpunkts ar lielu braucamrīku apgrozījumu.

Tam ir savi plusi – teorētiski zemākas cenas, bet arī mīnusi – risks, kas saistīts ar vietējo apstākļu nepazīšanu, izvērstu “rokdarbnieku industriju” un iespējamu krāpniecību. Sava nozīme ir tam, ko ar pirkto spēkratu plānots darīt tālāk – pārdot vai paturēt personīgai lietošanai.

Lai vai kā, savu laimi izmēģināt nevienam nevar aizliegt, un, lūk, kāds ir auto iegādes formālais process.

Ja auto nav reģistrēts Lietuvā

Kad Lietuvā izraudzīts automobilis, pircējam un pārdevējam būtu jānoslēdz pirkuma līgums. Tas nav obligāts, tomēr to darīt ir ļoti ieteicami.

Ar līgumu un automobiļa dokumentiem jādodas uz Regitra (CSDD ekvivalents Lietuvā, regitra.lt), kur jāveic datu pārbaude un salīdzināšana un jāiegādājās OCTA aprošināšana. Kad tas izdarīts, Regitra izdod pagaidu numura zīmes jeb tranzīta numurus, kas derīgi 30 dienas. Tehniskā apskate nav nepieciešama.

Jaunais īpašnieks nu var braukt vai transportēt auto uz Latviju un to reģistrēt šeit.

Kādas ir izmaksas? Datu salīdzināšana Lietuvā maksā € 6,10, apdrošināšana ap € 10, pagaidu reģistrācija € 12,50, tranzīta numuri € 8,40. Viss kopā – 37 eiro.

Uzmanību tiem, kas sapņo īstenot “fantastiski izdevīgu” darījumu! Auto pārdevējs Lietuvā var piedāvāt “nekrāmēties” ar datu pārbaudi un tranzīta numuriem. Tā vietā var tikt izmantots fiktīvs pirkuma līgums starp “pārdevēju” auto izcelsmes valstī, piemēram, Vācijā, un jauno pircēju.

Jaunais īpašnieks, pa taisno automobili attransportējis uz Latviju, ar šo līgumu var doties uz CSDD un veikt pirmreizējo reģistrāciju.

Tomēr, pirms tā rīkojas, septiņreiz jāpadomā, vai ir vērts riskēt. Ja automobilim atklāsies būtisks bojājums, piedzīt skādi būs neiespējami. Un nekāds ietaupījums nav tā vērts, lai atklātu, ka nopirktais auto ir zagts, kas nozīmē, ka zaudēta gan nauda, gan mašīna. Šādi gadījumi joprojām nav retums. Tieši tāpēc tik svarīgi noslēgt līgumu.

Nereģistrētu auto bez pārbaudes Regitra vēl varētu pirkt no juridiskas personas, autotirdzniecības uzņēmuma, pret kuru vēlāk – ja atklājas problēmas – iespējams vērst prasību. Var ar visu pārdevēju ierasties Latvijā un maksāt, kad auto pārbaudīts, ja šķiet, ka tas ir finansiāli attaisnoti.

Auto pircējam jāatceras par dokumentiem – līdzi nepieciešama pase un derīga autovadītāja apliecība.

Ja auto reģistrēts Lietuvā

Ja automobilis jau ir reģistrēts Lietuvā, tālākie soļi atkarīgi no tā, kā to paredzēts atgādāt uz Latviju.

Ja plānots transportēt, Lietuvā auto jānoņem no uzskaites.

Ja auto uz Latviju brauks savā gaitā, tad nepieciešama pagaidu reģistrācija, tranzīta numuri un OCTA.

Arī šajā gadījumā vērts slēgt līgumu!

Kopš 2015. gada novembra jauns pirkuma līgums

Kopš novembra Regitra automobiļu pircējiem Lietuvā piedāvā jaunu līgumu. Tas ir rekomendējoša rakstura un ieviests ar mērķi mazināt negodīgu darījumu skaitu.

Pārdevējam līgumā jānorāda negadījumi, ja auto tādos cietis, odometra rādījums (nobraukums), bojājumi vai defekti, ja tādi ir: bremžu sistēmā, stūres iekārtā, balstiekārtā, vadītājam un pasažieriem paredzētajā drošības aprīkojumā. Šādi fakti jāmin arī par izplūdes sistēmu un lukturiem.

Tiesa gan, līgums pagaidām pieejams tikai lietuviski. Paraugu var lejuplādēt šeit.

Transportēšanas izmaksas

Cik maksā transports? Ja jums ir sava vai palienēta piekabe (un atbilstošas kategorijas autovadītāja apliecība), tad tik, cik ceļa izdevumi. Piekabes īre Latvijā maksā € 25–40 dienā. Var izmantot autovedēju, bet tad jārēķinās ar apmēram € 0,70 par kilometru, un, ja vedējs ir no Latvijas, tas gribēs, lai samaksājat par vinjeti.

Kārtība Latvijā

Pirmo reizi transportlīdzekli reģistrējot Latvijā, procedūra sākas ar datu pārbaudi un salīdzināšanu (€ 3,78) un reģistrāciju (€ 4,60). Jaunais īpašnieks saņem reģistrācijas apliecību (€ 7,68) un numura zīmju komplektu (€ 27,87). Tēriņi kopā – 43,93 eiro.

Ar jaunreģistrēto auto jādodas uz tehnisko apskati un jāsamaksā ikgadējā nodeva.

Ar Lietuvā reģistrētu auto Latvijā – vai iespējami?

Runājot par ekspluatācijas izmaksu samazināšanu, autobraucēji mēdz apspriest iespēju Latvijā braukt ar Lietuvā reģistrētu automobili. Kaimiņvalstī tik tiešām tehniskā apskate jāveic tikai reizi divos gados (auto, kas vecāki par 3 gadiem) un nav jāmaksā ikgadējā nodeva.

Latvijā drīkst braukt ar citā valstī reģistrētu automobili – ar noteikumiem var iepazīties CSDD interneta vietnē. Taču jāņem vērā, ka maksimālais ilgums ir 92 dienas gadā, un konkrēts periods vai periodi – tiesa, ne uzreiz – iepriekš jānorāda.

Nosacījumi atļaujas saņemšanai ārvalstīs pastāvīgi reģistrēta vieglā automobiļa izmantošanai Latvijas teritorijā.

Komentāri 6

Leave a Reply

  • auzas
    November 30, 2015, 21:08

    Es jau 3 gadus dzīvoju Viļņā un mans viedoklis par šo tēmu ir:
    Pie lielajiem autodīleriem (lietoti auto no BRC, INCHCAPE utt.) cenas ir līdzīgas Latvijā un Lietuvā. Pērc tur, kur pieejams kārotais modelis. Tranzīta numuri un piegāde no Viļņas vai Tallinas uz kopējā cenas fona nav nozīmīgi. Risks daudz mazāks salīdzinot ar citiem lietotu auto tirgotājiem, bet prasītā cena neiepriecina :(.
    Pavisam cita aina ir tirgos un pie mazajiem auto tirgoņiem. Piedāvājums un konkurence Lietuvā ir daudz lielāki nekā LV. Viļnas, Kauņas autotirgos, Klaipēdas ostā (neatmuitoti auto pa taisno no prāmja), Paņevežos, Tauragē u.c. cenas ir jūtami zemākas kā Latvijā. Skat. sludinājumu serveri .http://auto.plius.lt
    Man brīžiem liekas, ka katrs 10. lietuvietis dzen un/vai remontē lietotus auto. Labs noieta tirgus ir Baltkrievija. Izdzīvot var tikai piedāvājot labu cenu. Un tā nu leiši no visas Eiropas savāc visas vislētākās mašīnas. Visur pilns ar maziem autoservisiem, kur viņas tiek sagatavotas tālākpārdošanai. Nav tā, ka visas viņas ir lūžņi, var arī paveikties. Taču attīti spidometri, aizkrāsota rūsa, ar avīzi aizlīmēti caurumi, pēc smagas avārijas mājas garažā reanimēti auto ir sastopami reizes 10 biežāk kā LV.
    Labi auto par adekvātu cenu ir, taču, lai viņus atrastu tajā masā, ir jābūt lielai pieredzei un pacietībai.

  • Tas pats Jānis
    November 27, 2015, 21:07

    Neiedziļinoties šajā beztēmas rakstā, atbilde uz virsrakstā uzdoto jautājumu – nekā nepārvest, jo Lietuvā pērk auto tikai tie, kas grib pārbaudīt savu veiksmi.

  • rb
    November 26, 2015, 17:01

    pazistams nopirka 06 gada passat ar vispilnako komplektaciju par labu ciparu, braukaa un nesudzas..

    • alien
      November 26, 2015, 19:16

      Nu paga, es savus 2 pēdējos aparātus pirku Rumbulā pa labu ciparu un nesūdzos… Tiesa gan, Rumbula tika ķemmēta dienas 3, lai iebrauktu šrotā!

  • Mārtiņš
    November 26, 2015, 13:47

    Auto nevajag pirkt Lietuvā. Jāpērk vai nu Vācijā vai Latvijā.

    • Muskulis
      November 26, 2015, 18:34

      Jā Mārtiņ, pērc auto Latvijā, ko es būšu atdzinis no Lietuvas un tu pat to nenojautīsi:) Varēsi turpināt stāstīt cik Lietuvā viss ir slikti