Disku bremzes ir bremžu sistēmas veids, kas palēnina riteņa griešanās ātrumu, saspiežot tam pievienotu metāla disku ar skrūvspīlēm līdzīgu hidraulisko suportu.

Disku bremzes darbojas pēc tā paša principa kā velosipēdu rokas bremze. Atšķirība ir tajā, ka velosipēdu bremžu kluči beržas pret pašu riteni. Mašīnas bremžu disks ir daļa no konstrukcijas, pie kuras ir pievienots ritenis. Disks, tehniski saukts par rotoru, ir skaidri redzams caur riteņa spieķiem.

Praktiski visām mūsdienu automašīnām priekšējos riteņos ir atrodamas disku bremzes. Tas ir tāpēc, ka disku bremzes gandrīz pēc visiem kritērijiem ir pārākas pār trumuļu bremzēm, un, automašīnas apturēšanai, vissvarīgākie ir tieši priekšējie riteņi. Tie padara lielāko daļu darba – izņemot tad, kad braukšana tiek veikta atpakaļgaitā.

Disk_brake_dsc03682

Kā darbojas disku bremzes?

Automobiļu bremzes izmanto berzi, lai pārveidotu transportlīdzekļa inerci siltumā. Brīdī, kad tiek nospiests bremžu pedālis, virzulis galvenajā bremžu cilindrā izspiež bremžu šķidrumu pa šļaukām līdz bremžu sistēmai pie katra riteņa. Tad, bremžu disku gadījumā, viens vai vairāki virzuļi katrā suportā sāk stumt bremžu klučus, līdz tie saskaras ar bremžu diskiem.

Bremžu kluči, beržoties pret diskiem, palēnina un beigās aptur riteni. Bremžu kluču berzes materiāls ir veidots tā, lai novērstu troksni un izturētu augsto temperatūru, kas rodas berzes rezultātā.

Bremžu disku priekšrocības

Disku bremzēm tiek dota priekšroka pār trumuļu bremzēm, vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, savā darbībā tās ir lineārākas, un tām ir mazāka iespēja noķīlēties. Otrkārt, vaļējā konstrukcija nodrošina efektīvāku dzesēšanu, salīdzinot ar trumuļu bremzēm. Siltums ir nenovēršams berzes blakusprodukts. Ja bremzes sasniedz pārāk augstu temperatūru, tās zaudē efektivitāti. Tāpat disku bremzes ir noturīgākas pret ūdeni, jo bremžu diski to aizgrūž projām, un bremžu kluči kalpo kā tīrītāji.

Disku bremzes automātiski noregulējas, kas nozīmē, ka, bremžu klučiem nodilstot, bremzes turpinās darboties arī bez tehniskām apkopēm. Pirms 20. gadsimta sešdesmitajiem gadiem, trumuļu bremzes automātiski neregulējās. Mūsdienās tas ir mainījies, tomēr to pašregulēšanās balstās uz mehāniskiem faktoriem, kas nav tik uzticami kā disku bremžu sistēmā.

Disku bremzēm ir nepieciešams lielāks hidrauliskais spiediens, nekā trumuļu bremzēm. Šī iemesla dēļ, bremžu pastiprinātāji ir plaši izplatīti pat lētākajās automašīnās.

Kādas pazīmes liecina par nodilušiem bremžu diskiem vai bremžu klučiem?

  • Bremzējot mašīna “čīkst”

Šī ir viena no visskaidrākajām pazīmēm, kas liecina, ka bremzēm nepieciešama detaļu nomaiņa. Šo skaņu rada nodiluma indikators – metāla elements, kas atrodas uz gandrīz visiem bremžu kluču modeļiem. Berzes materiālam nodilstot līdz noteiktai pakāpei, šis metāla elements saskaras ar bremžu disku, kā rezultātā rodas čīkstošā skaņa, kas brīdina, ka bremžu kluči ir jānomaina. Pēc šī brīdinājuma atskanēšanas, Jums būs pietiekami daudz laika, lai automašīnu droši nogādātu līdz tuvākajai tehniskās apkopes stacijai. Taču trokšņa ignorēšana novedīs pie bremžu kluču pilnīgas nodilšanas, kā rezultātā bremzēšana notiks metālam beržoties pret metālu, radot papildus bojājumus.

  • Apturot transportlīdzekli, tas novirzās sānis

Šīs problēmas cēlonis var būt noķīlējies bremžu suports, lai gan novirzīšanās sānis var rasties arī bojātu riepu vai plīsušas siksnas rezultātā. Ja ir noķīlējies bremžu suports, tas var norādīt uz iesprūdušu virzuli vai smērvielas trūkumu vadīklās. Atsevišķos gadījumos, problēmas cēlonis var būt bojāts bremžu spēka regulators vai galvenais bremžu cilindrs, tomēr šie gadījumi ir reti.

  • Bremžu pedālis zaudē pretestību, nolaižas līdz grīdai vai pulsē

Pedālis, kas zaudējis pretestību vai nolaižas līdz grīdai ir nepārprotama pazīme, kas norāda, ka galvenajā bremžu cilindrā vai bremžu sistēmā ir sūce. Noteikti pārbaudiet bremžu šķidruma līmeni. Dažkārt sūce var parādīties mašīnas iekšpusē pie bremžu pedāļa. Šādā gadījumā ir nepieciešams tūlītējs remonts. Ja bremžu pedālis pulsē, tad visticamāk bremžu disks ir savērpies vai nedarbojas vienmērīgi.

Kas notiks, ja nolietoti bremžu diski tiks lietoti kopā ar jauniem bremžu klučiem?

Tā kā nolietotajiem bremžu diskiem nebūs pilnīgi līdzena virsma, jaunie bremžu kluči pielāgosies nolietoto disku formai. Ja bremžu diski tiks nomainīti, bet bremžu kluči nē, tad vecie bremžu kluči nevienmērīgi nodeldēs bremžu diskus. Parasti bremžu disku maiņa nav nepieciešama kamēr nav nolietoti vairāki bremžu kluču komplekti. Tomēr, ja Jums ir kaut mazākās šaubas par Jūsu bremžu disku atlikušo ekspluatācijas mūžu, nomainiet tos! Jūs būsiet drošs, ka Jūsu automašīnas primārais drošības instruments ir pilnā darba kārtībā.

Kā noteikt, vai bremžu diski ir nolietojušies?

Ikdienas ekspluatācijā bremžu sistēmas detaļas, it īpaši bremžu kluči, nolietojas. Nospiežot bremzes, suporti piespiež bremžu klučus pie diskiem, radot berzi, kas automašīnu palēnina un ļauj tai vienmērīgi apstāties. Šīs berzes rezultātā, bremžu kluči sāk nodilt. Ja bremžu kluči kļūst plānāki par 6 mm, tie ir jāmaina. Labākais veids, kā noskaidrot bremžu kluču nodiluma pakāpi, ir apskatīt tos caur atstarpi riteņa konstrukcijā. Tāpat to var noteikt pēc čīkstošās skaņas, kas atskan bremzēšanas laikā. Ja bremžu kluči ir pārāk nodiluši, neliels metāla elements, ko sauc par indikatoru, radīs šo skaņu ikreiz, kad tiks nospiestas bremzes.

Vienkāršs braukšanas tests ir vēl viens veids, kā pārbaudīt automašīnas bremzēšanas jaudu. To ir jādara uz ceļa, kas netiek lietots satiksmē. Uzsāciet kustību un, kad ātrums ir sasniedzis 50 km/h, spēcīgi sabremzējiet, pilnībā neapturot auto un nenobloķējot riepas. Ja bremžu diski ir izteikti savērpušies, Jūs jutīsiet spēcīgu vibrāciju. Ja vibrāciju nejutāt, atsāciet braukšanu. Sasniedzot ātrumu 100 km/h, vēlreiz spēcīgi sabremzējiet, tāpat, kā pie ātruma 50 km/h. Ja sajutāt vibrāciju, tas nozīmē, ka disku savērpšanās ir neliela, un to var izjust, tikai bremzējot pie liela ātruma.

Regulāri mainot bremžu klučus, disku bojājumi var tikt novērsti. Tomēr tie var rasties arī no netīrumiem vai smiltīm, kas nokļūst uz bremžu klučiem un, bremzēšanas laikā, rada rievas uz diskiem. Šīs problēmas ignorēšana var novest pie neatgriezeniskiem bojājumiem, kas nozīmē, ka disks būs jāmaina.

Raksts tapis sadarbībā ar rezerves daļu interneta veikalu Trodo.lv.

Trodo.lv sortimentā pieejamas vairāk kā 350 000 rezerves daļas visām populārākajām auto markām, tostarp bremžu diski no pasaules klases zīmoliem: BOSCH, Brembo, Ferodo, TRW Zimmermann u.c.

Komentāri 15

Leave a Reply

  • ATE
    February 24, 2016, 13:44

    Es ņemu ATE diskus un klučus! Dārgi, jā, 2x dārgāk par lētajiem Brembo, bet ir labi!

  • banāns
    February 19, 2016, 12:34

    WTF?!?? 60mm?? :D :D :D Vispār neesmu redzējis tik biezus klučus, tātad nopērkot jaunus pat neuztsādot jāpērk jauns jo tie kurus nopērc ir noduliši? Trodo.lv drosvien tā uzskata un tikai sūc piķi….

  • imissimi
    February 19, 2016, 12:14

    Par stāvbremzi varēja kaut ko piebilst. Ka mēdz būt darba bremze atsevišķi no stāvbremzes – diski plus trumuļi ručņikam.

    Oto, Brembo nav ne vainas, tikai jāņem no augstā plaukta. OE sērija parasti ir kaut kas rebrendots un visai draņķīgs, tas gan tiesa.

    • Oto
      February 20, 2016, 10:26

      Tieši tāpēc vajag izvairīties, lai nav galva jālauza trāpīsi uz pārpakota vai nē.

  • youman
    February 18, 2016, 16:34

    Man autovadītāja stāžs ir tikai 10 gadu, bet vai tas tiešām tā ir? “Ja bremžu kluči kļūst plānāki par 60 mm, tie ir jāmaina.”

    • noname
      February 19, 2016, 18:59

      Ganjau sajauca ar 6mm.
      Reāli bremžu klučus jāmaina kad sasniegts 2mm atlikums.
      Nevajag arī pārspīlēt un spēlēt uz klientu nezināšanu – nav smuki, reklamatori.

    • bremze
      February 18, 2016, 17:49

      Tie ir resnie kluči, arī diskam jābūt vismaz 100mm. ;)

  • To Tas pats Jānis
    February 18, 2016, 16:18

    Ja nebūtu pieminējis, es nemaz to reklāma daļu raksta beigās nebūtu pamanījis. Tavs komentārs aizdomīgi smir$% pēc slēptās reklāmas…

    Čīkstēšanu nu gan nevar ņemt par rādītāju bremžu nolietojumam. Servisiem un autopreču veikaliem protams izdevīgi tā rakstīt, jo katrs desmitais, kas dzirdēs bremzēs čikstoņu, skries pirkt un mainīt klučus :)

    Zināšanai – arī pilnīgi jaunas, brendīgas bremzes var čīkstēt bremzējot, turklāt čīkstoņu iespaido laika apstākļi. Vienkārši jāsaprot, ka ir bremzes, kas jau “no dzimšanas” noteiktos apstākļos bremzējot pačikstēs.

    Pilnīgi noteikti nolietojuma rādītājs ir dzirdami dobja skaņa vai strīķēšanās pie diskiem bremzējot un to viegli var atšķirt no vienkāršas čīkstoņas pat nespeciālists. Dzirdot šādu skaņu, pilnīgi noteikti jābrauc uz tuvāko servisu bremžu pārbaudei.

    • Oto
      February 20, 2016, 10:25

      Bremžu kluči čīkst, ja nepareizi piebraukti vai ja nav otrā pusē paplāksne, kas mazina vibrāciju. Bet tas varētu būt atkarīgs arī no ražotāja un konkrētā auto, jo reizēm atliek pamainīt ražotāju un čīkstoņas nav. Rezonanse ir viltīga lieta.

  • Oto
    February 18, 2016, 15:13

    Un neviena vārda par to, ka ar lētiem bremžu diskiem iebraucot peļķē tie var samesties un tad bremzējot vibrēs. Ir pieredze ar BOSCH un Brembo tā kā tos vairāk neizvēlētos, cena tik par vārdu, kvalitāte vidēja. Par TRW un Zimmermann gan nav dzirdētas sūdzības, lai gan pa kādam brāķim gadās.

    • Oto
      February 20, 2016, 10:23

      Brembo sametās nobraucot no Vairoga tilta, galā piebremzējot un pie krustojuma iebraucot peļķē. Uzreiz bija vibrācija klāt.

    • noname
      February 19, 2016, 18:58

      Nevajag tās bremzes uzkarsēt un tad mesties cauri peļķēm.
      Bremzējot vienmērīgi un pēc iespējas izvairoties no peļķēm – t.i. straujas temperatūras maiņas, diski kalpos labāk.

  • Tas pats Jānis
    February 18, 2016, 14:16

    Jāatzīst, ka šis reklāmraksts ir labi uzrakstīts, jo reklāmas proporcija ir minimāla un neuzbāzīga. To veikalu aplūkošu – ja būs labas cenas un oriģinālas detaļas, tad jau būs labs.

  • macASS
    February 18, 2016, 12:14

    par tiem nodiluma indikatoriem nezināju.. +1

  • tā viš i
    February 18, 2016, 11:13

    Labs raksts! :)
    Bet varējāt,joka pēc, minēt arī kādu trumuļu sistēmas priekšrocību.
    Piemēram, bezceļu piedzīvojumos trumuļu sistēma ir uzticamāka jeb drošāka pret visādiem bojājumiem! ;)