Jump to content

DIY barošanas avots


falck
 Share

Recommended Posts

Sveiki būtieši un visi citi DIY fani!

Tā kā šī sadaļa kļūst arvien aktīvāka, nolēmu arī es padalīties savā veikumā. Nekas dižs jau tas nav, bet bija interesanti.

 

Tātad ideja bija sekojoša - izveidot barošanas avotu, kuram varētu slēgt klāt citas shēmiņas. Tā kā man te mētājās vecs ATX datora barošanas bloks, nolēmu pārveidot to. Lai nebūtu jāatklāj jauna Amerika, sākumā meklēju kā citi to ir izdarījuši, un atradu diezgan izsmeļošu aprakstu un pie tā arī paliku!

 

Tātad mans noname 235w upuris:

l_65932301.jpg

 

Viss pārveidošanas process, kā jau linkā aprakstīts, nav pārāk sarežģīts - no elektronikas viedokļa ļoti prasts. Viss, kas bija papildus vajadzīgs, bija:


  •  
  • kaut kāda slodze, lai, esot ieslēgtam, barošanas avots visu laiku būtu noslogots, citādāk rodas problēmas, un tas kļūst ļoti neefektīvs (impulsnieks kā nekā). Par šo slodzi izvēlējos 10R 50w rezistoru. Pamatīgs klucis, un maksāja arī zolīti - 2ls Argusā. Tā vietā varēja izmantot arī piemēram 12V spuldzīti.
  • pareizi jāsavieno "informatīvie" vadi, lai barošanas avots saprastu, ka "dators" ir ieslēgts, kas izrādījās viltīgi, jo šim no-name ražotājam vadu krāsas bija atšķirīgas no vispārējiem standartiem.

10R 50W rezistors.

 

l_65932612.jpg

 

 

Tad, kad slodzīte bija sagādāta, atlika ķerties pie galvenā procesa. Vispirms tika nokniebti visi datoram paradzētie socketi, vadi salikti pa krāsām kopā.

 

l_65932373.jpg

 

Rezistoru pielodēju pie paredzētajiem 12V, un novietoju iekšā barošanas blokā. Vislabāk būtu, ja būtu to pievienojis kaut kā (pieskrūvējis, piekniedējis) pie barošanas bloka sieniņām, tad būtu garantija, ka tas netraucē bloka elektronikai un būtu papildus radiators, bet tas lai paliek citai reizei. Līdz šim pārāk liela karšana nav novērota.

Vadus, kuri paredzēti lietošanai - +12V, +5V, +3.3V, -5V, -12V - izvadīju ārā pa caurumu sānā un pievienoju tiem galos konektorus - tos kuri bija pa rokai. Plānots laika gaitā tos padarīt ergonomiskākus - izurbt bloka sānos caurumus un ievietot tajos t.s. binding post spraudņus - skrūvējamos.

 

l_65932648.jpg

 

Aizskrūvējot vāku ciet ieguvu gala rezultātu:

l_65932766.jpg

 

Tā kā sen nebija darbināts šis vecais barošanas bloks, biju aizmirsis cik tā ventilators ir skaļš un nepatīkams, tādēļ nomainīju tam barošanu no 12V uz 5V, lai būtu klusāks, kas tā arī notika.

Nu lūk - diezgan vienkāršā veidā ir iegūts līdzstrāvas barošanas bloks ar vairākiem spriegumiem - 12V, 5V, 3.3V, -5V, -12V, un galvenais - ļoti lēti! Izmaksas - vecs barošanas avots, konektori, pasīvā slodze vai spuldzīte!

 

Secinājumi - darbs bija smieklīgi vienkāršs un īss, bet motivējošs, jo redzams, ka ne vienmēr, lai kaut ko elektronikā izveidotu, vajag lielu bagāžu ar elektronikas detaļām. Pietiek ar interesantu ideju un pieejamo detaļu atbilstošu izmantošanu! To izdarīt var jebkurš! Ceru, ka šādi vienkārši projekti motivēs cilvēkus vairāk pašiem ķerties pie dažādu DIY ideju īstenošanas!

 

Nākamās lietiņas, ko esu paredzējis ir: pēc osscarr iedvesmojuma - chipamps, veikls līnijsekotājs, u.c. lietas.

 

Falck

  • Patīk 2
Link to comment
Share on other sites

Interesanti un noderīgi :)

Bet man jautājums, Tu saki, ka jāpievieno slodze (tavā gadījumā tas rezistors), lai nerastos kaut kādas problēmas, bet vai barošanas blokā esošais ventilators jau nepilda šo funkciju?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, labs jautājums!

Īsti nezinu, vai oriģināli ventilators ņēma strāvu no izejas, bet pēc sprieguma samainīšanas tam no 12v uz 5v, noteikti, ka ņem strāvu no izejas.

Kapēc ieteica vēl papildus slodzi? Nezinu īsti, varbūt ventilators pārāk maz strāvu patērēja, tādēļ ieteica izmantot vēl kaut kādu slodzi.

Varbūt šeit apgrozās kāds atjautīgāks cilvēks, kurš zinātu atbildi uz šādu jautājumu :)

Link to comment
Share on other sites

Starp citu, tad pieslēdzot patērētāju pie +12 -12 iegūsim 24V, pie +12 un +5 7V utml.

Par papildus slodzi, lai kāds zinošāks pielabo, bet bez tās var gadīties, ka bloks vispār neslēgsies iekšā.

Labots - maize
Link to comment
Share on other sites

Inspektors Caps

Absolūtas muļķības par to slodzi. Un katrā gadījumā ne jau 50W. :D Minimāla slodze (ventilators, pāris mazjaudas pretestības utt.) blokam jau ir iekšā un par tālāko jau atbild impulsnieka loģika. Pričom te efektivitāte? Bez slodzes nevienu neinteresē efektivitāte, bet gan tas, lai kopējā patērētā jauda no tīkla būtu pēc iespējas mazāka. Un, pieliekot slodzi izejā, tikai palielināsi kopējo jaudu.

 

Ar -5V un -12V uzmanīgi - tie spriegumi tiem blokiem ir salīdzinoši ļoti mazjaudīgi.

 

 

  • Patīk 1
  • Slikti! 1
Link to comment
Share on other sites

Nu gan laikam man nāksies nedaudz aizstāvēt savu ideju.

1. Par rezistora izvēli - 50w tapēc, ka smuks izskatījās, ar rezervīti kārtīgu :)

2. Efektivitāte tika pieminēta tādēļ, ka impulsnieku augstā efektivitāte realizējas pie "jūtamas" strāvas. Papildus slodzi liku tādēļ, ka nav ticības šim noname avotam. Dzirdēts ir, ka ATX avoti bez pasīvās slodzes tukšgaitā veikli atslēdzās, ja nav topoloģija, uzbūve kura ir spējīga turēt izeju bez slodzes. Vienkārši sakot, daudz kur lasīju, ka drošībai labāk pielikt pasīvo slodzi, jo daudziem impulsniekiem ir problēmas ar darbību bez slodzes.

3. par -5v un -12v taisnība. uz sāniem tam verķim ir uzlīme ar voltiem/strāvu un tie tiešām ir dikti mazjaudīgi!

 

 

Starpcitu, žēl, ka ir cilvēki, kam primārais ir par kaut ko piesieties, nevis novērtēt, ka vispār kaut kas ir izdarīts...

Link to comment
Share on other sites

Inspektors Caps

Da nē, varbūt tā izklausījas, bet tas nebija domāts kā kasīšanās! :)

 

Vienkārši 12V/10R=1.2A, kas ir riktīgs perebors tādam mērķim, jo Tu svilini ārā 12V*1.2A=14.4W. Un pat, ja efektivitāte būs 90%, tad summāri svilināsi 14.4W/0.9=16W. Bet, piemēram, ar 100R un attiecīgi 0.12A un 1.44W, būtu normāli. :) Un pat, ja efektivitāte nokritīs līdz 70%, tad summāri tāpat svilināsi tikai 1.44W/0.7=2W. Rezultātā iekārta nesils lieki tukšgaitā. Pie tam šīs jaudas ir kā papildus slodze visu laiku, un tātad samazina efektivitāti darba režīmā, kā arī samazina reāli izmantojamo izejas jaudu par tik cik izsvilina uz tās pretestības.

 

No offence - ideju kā tādu atbalstu ar visām četrām! ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Atvaino, būšu tevi pārpratis tad :)

Zini kā - uztaisi savu pirmo +/- nopietno topicu un viens no pirmajiem komentāriem tik ...nomācošs.

 

Hmm, nu savos aprēķinos tev ir pilnīga taisnība, bet, laikam lielais jautājums būs, vai tā patērētā strāva būs pietiekama, lai spētu normāli darbināt to avotu. Pie 0.12A strāvas, efektivitāte varbūt varētu nobraukt pat līdz 10%, cik esu redzējis grafikos - tā līkne diezgan eksponenciāli krītas, ja strāva samazinās, bet nu tas ir atkarīgs no topoloģijas protams, un, kā jau teicu, šitos sīkumus par PSU nezinu, tādēļ labāk esu gatavs worst-case :) + tie padsmit wati mani pārāk nestrauc, iekārta jau tā tiek reti darbināta!

Link to comment
Share on other sites

ir ok, man viens PC baroklis dāčā šķūnī baro auto radio, lai ir mūzika strādājot vai gaļu cepot. :pooh_honey: Plus (apgaismojumam) vēl paralēli pieslēgta spuldze uz 12 V no Zaparožeca lampas - original. Kaut kur redzēju aprakstu kā izveidot regulāciju - lai var V regulēt.

Link to comment
Share on other sites

All-marss

Arī es izmantoju bloku autoradio darbināšanai.Iztieku bez kādām papildus slodzes pretestībām un viss normāli.Jo ja jau ir pieslēgts patērētājs,tad tā arī ir slodze un bloks normāli darbojas.Jā,lai barošanas bloks sāktu bez problēmām strādāt,jāsavieno divi krāsaini vadiņi kopā.Esmu aizmirsis,kādā krāsā (gaiši dzeltens un vēl kaut kāds,nudien piemirsu).Tie ir uz lielā konektora,kas iet uz mātesplati.

Jā,vēl tos vienādas krāsas vadus var mierīgi izlodēt,vai vienkārši nokniebt un atstāt sev vajadzīgos vai ielodēt resnākus.

Link to comment
Share on other sites

Inspektors Caps

Hmm, nu savos aprēķinos tev ir pilnīga taisnība, bet, laikam lielais jautājums būs, vai tā patērētā strāva būs pietiekama, lai spētu normāli darbināt to avotu. Pie 0.12A strāvas, efektivitāte varbūt varētu nobraukt pat līdz 10%, cik esu redzējis grafikos - tā līkne diezgan eksponenciāli krītas, ja strāva samazinās, bet nu tas ir atkarīgs no topoloģijas protams, ...

Tu par tām jaudām un efektivitāti domā no otra gala. Jebkurš barošanas bloks no tīkla ņem tik jaudas, cik vajag dod izejā, plus, protams zudumi. Tātad vispārīgi runājot, cik ņemsi no izejas, tik šis ņems no Latvenergo. Un tā loģikas ķēdīte ir tādā, nevis otrādā secībā. :)

 

Starpcitu, paskatāmies, kas barošanas blokam ir efektivitāte: Pout/Pin. (P ir jauda) Ja izejas jauda ir nulle, tad efektivitāte ir 0%. Un tā taču arī tīri loģiski ir - šis ieejā tērē kaut ko (kaut vai 0.001W) bet izejā mēs neņemam neko. Tātad bez slodzes efektivitāte jeb lietderība vienmēr ir nulle. Bet, ja šādam iemontēsi kaut vai tos 100R, tad viņš ēdīs vismaz 2W. :) Un tas pats pie visiem citiem slodzes režīmiem - viņš ēdīs par vismaz 2W vairāk nekā bez tās pretestības. Vārdu sakot, tā pretestība ir jāskaita pie barošanas bloka iekšējiem nelietderīgajiem zudumiem, nevis lietderīgās izejas jaudas. Un, pieliekot tādu pretestību, nelietderīgie zudumi tiek palielināti. :)

 

P.S. Tikai nepārproti atkal mani! ;)

Labots - Inspektors Caps
Link to comment
Share on other sites

Nepārprotu, dont worry :)

 

Tā jau ir, pilnībā atzīstu, ka nevērtēju, cik enerģiju ņemu no latvenergo, jo šajā gadījumā tas mani ne pārāk interesē! Te vairāk biju domājis, lai aparāts veiksmīgi darbojas, ne tik daudz kā ieekonomēt 10w :)

Link to comment
Share on other sites

Man ir izveidots līdzīgs barošanas avots, tikai no AT PSU- korpusā ieskrūvēts garažā atrasts PSRS laiku tumbleris un 2!!! zilas diodes- 12v līnijai un 5v līnijai. Lietderība (ne jau elektriskā) tām diodēm tiecas uz nulli, taču vismaz izskatās efektīvi :>

Link to comment
Share on other sites

Izveido kontu, vai pieraksties esošajā, lai komentētu

Jums ir jābūt šī foruma biedram, lai varētu komentēt tēmas

Izveidot jaunu kontu

Piereģistrējies un izveido jaunu kontu, tas būs viegli!

Reģistrēt jaunu kontu

Pierakstīties

Jums jau ir konts? Pierakstieties tajā šeit!

Pierakstīties tagad!
 Share

×
×
  • Izveidot jaunu...