Populārs ieraksts Artanis Ierakstīts Augusts 28, 2011 Populārs ieraksts Share Ierakstīts Augusts 28, 2011 (labots) Labadiena! Tā kā nereti forumā parādās tēmas par maksimālu FPS izspiešanu spēlēs, pareizu v-karšu konfigurēšanu, un par vsync funkciju kā tādu, tad gribēju ātri savilkt kopā dažus faktus, kas kādam var aiztaupīt lieku jautājuma rakstīšanu. Šajā rakstā es īsi un saprotami izstāstīšu, kā tiek mērīti kadri sekundē (FPS), kādēļ datorspēlēs tie ir tik svarīgi, un kā labāk regulēt savus spēļu uzstādījumus. Kas ir FPS FPS ir saīsinājums no Frames Per Second - kadru skaits sekundē. Ņemot vērā cilvēka uztveres īpatnības, staruji mainošos attēlus cilvēka smadzenes interpretē kā kustību, un uz šī principa tad arī strādā kino, video un arī spēles. Cilvēka smadzenēm pietiek ar 12 kadriem sekundē, lai tās interpretētu kustību. Tiesa, lai panāktu pilnīgi plūstošu un īstenībai atbilstošu efektu, nepieciešami aptuveni 24 kadri sekundē. Ar šādu kadru skaitu tad arī tiek filmētas filmas uz lentēm un ar digitālajām kamerām. Bet kad runa nonāk līdz datorspēlēm, jebkurš nopietns spēlētājs apliecinās, ka spēlēt jebko ar FPS zemāku par 40 vispār nevar paspēlēt, un ka priekš profesionālas spēlēšanas sistēmai jānodrošina vismaz 80-100 FPS. Kādēļ tā, jautāsiet - kādēļ priekš TV pietiek ar 24 kadriem, kamēr datorspēlei vajag vismaz uz pusi vairāk? Un lūk te mēs nonākam pie stūrakmeņa tam, kādēļ FPS ir tik svarīgs datorspēlēs - vēl viena mūsu redzes īpatnība, ko dēvē par Motion Blur. Motion Blur un Anti-aliasing Kad skataties filmu, nospiežot pauzi gandrīz jebkurā brīdī, kad uz ekrāna notiek kustība, pamanīsiet, ka kustīgais objekts ir izplūdis, it sevišķi pie malām. Tas ir tādēļ, ka filmējot ar augšminētajiem 24 kadriem, objekts kadra uzņemšanas laikā paspēj izkustēties, un rada šo izplūšanu (blur'u). Smadzenes ir pieradušas pie šīs izplūšanas, un uztver to kā daļu no plūstošas kustības. Savukārt datorspēlēs, ja vien netiek izmantots augsts Anti-aliasing (aso malu izpludināšana) un Motion Blur (kustīgo objektu izpludināšanas efekts), objektu malas ir relatīvi asas un pikseļainas, un kustības laikā šie objekti neizplūst, kā to dara video uzņemtie kadri. Attiecīgi, lai panāktu to pašu plūstošās kustības iespaidu, ir nepieciešams stipri augstāks kadru skaits. Augšminētie 40fps iekš spēles pat bez AA izpludināšanas jau piedāvā pieņemamu plūstošas kustības iespaidu. Lai gan Motion Blur un AA piedāvā reālistiskāku attēlu un īpaši palīdz nogludināt objektu malas un padarīt kustību ticamāku, diemžēl tie arī liek upurēt daļu detalizētības, kā rezultātā geimeri, kam nepatīk izbaudīt spēles noformējumu un sniegto baudījumu, bet gan tikai domā par precīzāku fragu, bieži izvairās lietot augšminētos efektus, rezultātā upurējot vizuālo kvalitāti dēļ precizitātes. Vai tiešām pēc iespējas vairāk FPS ir labāk Teju visi modernie geimeri uzskata ka jo lielāks FPS, jo labāk. Kā jau augstāk minēju - tam ir savs pamats - liels FPS nodrošina šķietami plūstošāku kustību spēlē esošajiem objektiem un kameras kustībai, kā arī rada sajūtu, ka spēlētāja veiktās manipulācijas ar klaviatūru un peli ātrāk realizējas spēles vidē (samzinās tā saucamais Input Delay). Bet atkal - taisnība šādai ticībai tikai daļēja. Ir veikti dažādi eksperimenti ar mērķa grupām, un ir secināts, ka faktiski virs 60fps (kadriem sekundē) pat profesionālie spēlētāji atšķirību nespēj izšķirt - tātad augstāku FPS sasniegšana vienkārši liek psiholoģiski justies labāk, un dēļ šī teorētiskā pārākuma parādīt labākus rezultātus. Patiesībā ir pat tieši otrādi - ar FPS virs 60 sāk parādīties negatīvi efekti, kas traucē spēlēt un samazina spēlētāju precizitāti. Te nu parādās termins vSync. Kas ir Vertical Sync, kādu labumu tas dod Kā jau pats nosaukums vēsta - vSync opcija nodrošina to, ka spēles renderēto kadru skaits nepārsniedz monitora atjaunošanās frekvenci. Ko tas nozīmē - ja tavs monitors spēj zīmēt 60 kadrus sekundē, tad arī spēles FPS tiks limitēts līdz 60. Galu galā - kā jau augstāk rakstīju - 60 kadri ir optimums, ja tie tiek atbalstīti ar AA (izpludināšanas efektu). Bet kas notiek, ja spēle uz konkrētajiem dzelžiem spēj izpiest vairāk FPS, piemēram, 100? Te nu sākas mani minētie negatīvie efekti - un kā pats pamanāmākais un kaitinošākais no tiem - Screen Tearing. Šis negatīvais efekts rodas no tā, ka monitors vēl nav paspējis pilnībā atjaunot kadru uz ekrāna, kad videokarte jau grūž viņam nākošo kadru. Rezultāts ir zināms teju visiem CS un citu šuteru spēlētājiem - kaitinošās horizontālās plaisas pa vidu ekrānam, kad tiek ātri paksutināta pele. (skat screenshot zemāk). Tātad - ja jau ar 60fps un AA pilnībā pietiek, lai nodrošinātu izcili plūstošu spēles baudījumu, priekš kam cepināt dzelzi liekot tam zīmēt uz pusi vai pat vairāk kadru skeundē, ko tu pat neredzi, un kas piedevām čakarē visu spēles sajūtu ātras animācijas brīžos? Pat profesionālo geimeru arguments par to, ka vairāk FPS samazina augšminēto 'input delay' nekādi nestrādā - ir pierādīta ļoti minimāla faktiskā aizture (maksimums ap 1%), un galu galā kāda jēga no tā, ka dators pieņem un aprēķina komandas, kuras tāpat nepaspēj attēlot konkrētajā milisekundē? Tad labāk ieslēgt vSync un efektus, jebšu nē Īsumā - ja vSync konkrētajā spēlē iespējams izmantot kopā ar Triple Buffering, un 8x Anti-Aliasing, tad izmantot vSync ir pat ļoti vēlams. Ja spēlei ir švaki ar AA, bet spēlē ir daudz ātru pilnekrāna kustību (kā piemērs tas pats CS, Doom 3, Quake 4, Unreal Tournament, Halo, utt.) tad vSync novērsīs artefaktus ar bildes kropļošanos asu kustību brīžos, un vienalga ir vēlams. Ja spēlmanis ir tiešām pieradis pie 0 input delay (kaut vai augšminētā procenta ietvaros), tad labāk vSync neizmantot. Viss, kas nesatilpa iepriekš Ceru ka tiem, kas tiešām saņēmās un kaut vai daļēji izlasīja rakstu, radās nedaudz lielāka skaidrība par mūsdienās aktuālajām cīņām par katru lieko kadru sekundē. Atgādinu, ka raksta tapšanas brīdī vismaz 95% populācijas izmanto LCD paneļus ar 60 hercu atjaunošanās frekvenci (120Hz 3D ready monitori tikko sāk parādīties tirgū), tādēļ arī tiek rakstīts par pamatu ņemot šo monitoru refresh rate. Protams, datorspēļu performanci, vizuālo atdevi un spēlējamību, kā arī par kadru skaitu sekundē, zīmēšanas tipu (progresīvo vai līnijdales (interlaced)), un vēl simts un vienu aspektu, vēl daudz kas stāstāms, bet par tiem parunāsim kādā citā rakstā. Ja pamanat kādu neprecizitāti, vai varat kādu lietu aprakstīt precīzāk/saprotamāk/vienkāršāk - laipni lūdzu pievienot komentāros. Kā tiešām labu papildus literatūru un izziņas materiālu par tēmu iesaku izmantot: http://www.tweakguides.com/Graphics_1.html http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_blur http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-aliasing a.c. Art Labots Augusts 28, 2011 - Artanis 16 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vilx- Augusts 28, 2011 Share Augusts 28, 2011 (labots) Reiz, nopietnāk patincinot vienu "geimeri" par tēmu, atklājās vēl interesants fakts, kāpēc daudzi cilvēki cenšas uzpiest maksimāli augstu FPS: Izrādās, ka dažām spēlēm pie gana augstiem FPS sāk parādīties gļuki, kurus var izmantot savā labā. Piemēram, var uzlekt augstāk, vai arī pretinieks sliktāk dzird Tavus soļus. Šeit bēdīgi slavens ir Quake 3 dzinis, kurš tiek izmantots arī ļoti ļoti daudzās citās spēlēs (piem. Call of Duty). Lūk, divi linki par tēmu: Problēmas cēloņi un analīze Mērījumi CoD lekšanas augstumam un soļu skaņai atkarībā no FPS Vēl derēja arī piemetināt, ka šādi bugi nespeciālistu vidū viegli rada "urbānos mītus", kā rezultātā arī nesaistītās spēlēs cilvēki sāk mēģināt sasniegt dažādus "maģiskos FPS". Labots Augusts 28, 2011 - Vilx- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volters Augusts 28, 2011 Share Augusts 28, 2011 Labs izklāsts. Artani, aizmirsi tikai pieminēt, ka FPS ir tieši saistīts ar iestatīto izšķirtspēju. Un aizmirsi pastāstīt. ka monitoram, darbojoties native izšķirtspējā, FPS var būt pat lielāks, nekā darbojoties ar mazāku izšķirtspēju, kura nav native. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vilx- Augusts 28, 2011 Share Augusts 28, 2011 Kāpēc lai ne-native izšķirtspējā būtu mazāks FPS? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nevertell Augusts 28, 2011 Share Augusts 28, 2011 Ja ar softvāri skeilo, tad jā, būs zemāks FPS. Tas tāpēc, ka attēls, kas tiek zīmēts būs vēl jāizpleš, lai aizpildītu visu ekrānu. Ja to nedara pats monitors, tad ir lēnāk. Ar wine spēlēm tā mēdz būt, ka natīvajā izšķirtspējā strādā ātrāk, bet tas tāpēc, ka uz monitoru signāls joprojām ir natīvais. Ja to pašu spēli palaistu uz sava xservera, kurš sūtītu ne-natīvo izšķirtspēju uz monitoru, tad būtu savādāk. Bet pārsvarā ar zemāku izšķirtspēju ir ātrāk. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volters Augusts 28, 2011 Share Augusts 28, 2011 (labots) Vilx-, tas attiecas tieši uz LCD. Protams, ne vienmēr un ne obligāti, bet ir nācies diezgan bieži redzēt, kā ne native režīmā monitors būtiski iebremzē. nevertell izskaidroja precīzi. Labots Augusts 28, 2011 - IpMan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vilx- Augusts 28, 2011 Share Augusts 28, 2011 Nu, jā, šajā gadījumā (software skeilošana tādu vai citādu iemeslu dēļ), protams, būs zemāks FPS. Bet šis ir samērā rets scenārijs, pārsvarā tomēr monitors veic skeilošanu, ja uzliek ne-natīvo rezolūciju. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruzz Augusts 28, 2011 Share Augusts 28, 2011 Conterstrikem po ļubomu ja nav 100FPS, tad nav nekāda spēlēšama Kamēr nesākas slidešovs, tikmēr var spēlēt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volters Augusts 29, 2011 Share Augusts 29, 2011 Man arī ir jautājums. Pie viena varbūt varētu kāds izstāstīt, kā tur ir ar "100 fps", ja tipiskam LCD monitoram refresh rate nav lielāks par 60 MHz. Vai un kādas sakarības un proporcijas šeit pastāv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcarnis Augusts 29, 2011 Share Augusts 29, 2011 Vajadzēja sūtīt uz gamez rakstu konkursu. Tur šāds info noderētu.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artanis Augusts 29, 2011 Author Share Augusts 29, 2011 Pie viena varbūt varētu kāds izstāstīt, kā tur ir ar "100 fps", ja tipiskam LCD monitoram refresh rate nav lielāks par 60 MHz. Nu bet par to tieši arī viss raksts bija! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baigais Janka Augusts 29, 2011 Share Augusts 29, 2011 Man arī ir jautājums. Pie viena varbūt varētu kāds izstāstīt, kā tur ir ar "100 fps", ja tipiskam LCD monitoram refresh rate nav lielāks par 60 MHz. Vai un kādas sakarības un proporcijas šeit pastāv? Ja VSync ir izslēgts, tad tiešas sakarības nav. Ja ieslēgts - karte nolokojas (ja tā var izteikties) uz monitora frekvenci. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volters Augusts 29, 2011 Share Augusts 29, 2011 Skaidrs! Paldies To arī gribēju dzirdēt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aspire Septembris 2, 2011 Share Septembris 2, 2011 Loti noderigs raksts Paldies Arturam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrians56 Augusts 26, 2014 Share Augusts 26, 2014 (labots) Liels paldies, Artani! Ļoti noderēja! Atvainojos, ka bakstu mironi. Labots Augusts 26, 2014 - Adrians56 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jovasi Aprīlis 6, 2015 Share Aprīlis 6, 2015 Bet ka lai izmēra fps spēlēs? Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rmands Aprīlis 6, 2015 Share Aprīlis 6, 2015 Ar Fraps Link to comment Share on other sites More sharing options...
jovasi Aprīlis 6, 2015 Share Aprīlis 6, 2015 Labi, pamēģināsim noregulēt SKYRIM! Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rmands Aprīlis 6, 2015 Share Aprīlis 6, 2015 Labi, pamēģināsim noregulēt SKYRIM! Zems fps ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jovasi Aprīlis 6, 2015 Share Aprīlis 6, 2015 (labots) pie visa ultra un 1920x1080 fps ir 15-25 (bija arī 30) noņemu visu uz low un 1366x768 fps ir 60. Vēl paeksperimentēšu ar AA, bet bilde izskatās vienāda gan pie low gan pie ultra kas ir anisotropic filtering? a FRAPS neēd daudz resursu-ja tas daudz ēd tad i pc būs nostrādināts un līdz ar to nespēs panest spēli??? Labots Aprīlis 6, 2015 - jovasi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilz Aprīlis 6, 2015 Share Aprīlis 6, 2015 Fraps skaita sarenderētos kadrus, domā pats, cik daudz kas ko aprij.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rmands Aprīlis 6, 2015 Share Aprīlis 6, 2015 (labots) Un kāda ir pc specifikācija ? Fraps neko neēd ja nu vienīgi ierakstot video. Ja kompis ir vārgs noteikti AA jābūt atslēgtam. Labots Aprīlis 6, 2015 - @rmands Link to comment Share on other sites More sharing options...
jovasi Aprīlis 6, 2015 Share Aprīlis 6, 2015 (labots) geforce 840m un i7 4510U netebook priekš spēlēm vajag pc - esmu jau pārliecinājies, jo par tādu naudu var nopirkt (vai pašam salikt) labu pc, turklāt notebook viss ir saspiests un integrēts, dzelži nevar elpot kā caurvējā pc detalizācija ir uz ultra, bet AA esmu atslēdzis un tagad fps ir no 50 līdz 60 Labots Aprīlis 6, 2015 - jovasi 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rememberme Aprīlis 6, 2015 Share Aprīlis 6, 2015 Ne suuda briļļainie nav sapratuši, kaapeec geimeriem vajag vairaak FPS. Viņiem liekas, ka izvirtiigie speeleetaaji dzenas peec mistiska paarsvara speelees. Patiesiibaa atbilde ir vienkārša - REZERVE. FPSam jaabuut ar rezervi. Piemeeram klasiskaa onlain shuuterii ,kaa daudzie CSi, BF, COD tikliidz saskrien kopaa vairaak speeleetaaji un saak šaudiities,meetaat granaatas un spridzinaat, saakas slaidšovs un to neieredz veel vairaak nekaa prastus lagus, jo lagi ir visiem, bet slaidšovi ir tikai švakaakiem PC. Muusdienaas šii teema vairs nav aktuaala, kopš ir paraadijušies jaudiigi CPU un VGA+daudz RAMa. Geimeru forumos par to gandriiz vairs nerunaa. Agraak bija populaaraakaa teema - ''Eco Config", tagad daudzi meklee komandas FPS ierobežošanai, jo paarmeeriigs FPS rada gļukus-bagus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Izveido kontu, vai pieraksties esošajā, lai komentētu
Jums ir jābūt šī foruma biedram, lai varētu komentēt tēmas
Izveidot jaunu kontu
Piereģistrējies un izveido jaunu kontu, tas būs viegli!
Reģistrēt jaunu kontuPierakstīties
Jums jau ir konts? Pierakstieties tajā šeit!
Pierakstīties tagad!