Jump to content

Kaste sit pa pirkstiem. Kā cīnīties ?


trumulisxxx
 Share

Recommended Posts

Laba diena . Kompja kaste sākusi dot pa nagiem ( pieliekot roku pie korpusa jūt tirpoņu un durstīšanu , visgrūtāk ir pieskarties un noturēt pirkstu starp interneta kabeļa metālisko daļu un kastes aizmugurējo paneli - pēc sajūtām vairāk par 12 voltiem nevarētu būt ) . Darbībā nav novēroti traucējumi . Vizuāli apskatot neviens no vadiem nav pārrauts vai kā citādi bojāts . Spraužot sienas ligzdā dakšu mēdz dzirksteļot ( bet tas mums te laukos skaitās norma ) . 

 

Rodas jautājums - vai vienīgā iespēja kā ar to cīnīties ir iezemēt kontaktu pie kura spraužu kompi , jebšu pie vainas varētu būt arī baroklis ?

 

Baroklis OCZ 750W ZT series .

Link to comment
Share on other sites

trumulisxxx
(labots)

Atvainojos jau iepriekš , bet nu nekādi nesapratu kā to palagu mazāku uztaisīt .lan2.jpg

Labots - trumulisxxx
Link to comment
Share on other sites

ja atvieno LAN vadu, tad ari viena pati kaste dod pa nagiem? jeb tieshi tas kabelis vainīgs?

Link to comment
Share on other sites

WildGun

Gumijas čībiņas varētu palīdzēt. Izolējošs transformators... Sausa koka grīda.....

 

Pie esošās elektronikas drošības prasībām citu variantu neredzu. Ja gribi atkāpties no standartiem - izravē no visiem barokļiem milzīgos (pēc izmēriem) un niecīgos (pēc kapacitātes) kondensatorus.

 

Vai lieto gumiju.

Link to comment
Share on other sites

trumulisxxx

čības rada vēlamo efektu :D

 

Bez iesprausta neta kabeļa mazāk kutina ( ar apaviem kājās praktiski nejūt - grīda no lamināta ) , bet  kad pieķer otrā kabeļa galā izraujot vadu no rūtera, tad ir mazliet jāiespringst , lai vada galu no rokām neizlaistu :D

 

tātad problēma ir baroklī vai zemējumā ?

Link to comment
Share on other sites

Uztaisi zemējumu un nečakarē bobi. Nu nav nekādu citu variantu cilvēcīgi tikt vaļā no 110V uz datora korpusa!

Kadas tur vēl gumijas čībiņas. Ka nesanāk ar baltām zarkā gulēt :sarkasms:

Link to comment
Share on other sites

trumulisxxx

skaidris . Tātad taisu rozetei zemi un nolādu ZT sēriju kā tādu , jo vienu reizi jau to barokli biju pēc garantijas mainījis ( karlsons pie slodzes uzņēma apgriezienus un nometa tos tikai pēc shatdauna ) .

 

Varbūt kāds var ieteikt kādu kantori vai labu un prātīgu cilvēku cēsu/valmieras rajonā pie kura barokli aizvest un notestēt ?

Link to comment
Share on other sites

Kaspars12
Tātad taisu rozetei zemi

 

Šis liekas ļoti nopietni. Tev mājā zemējums ir ievilkts ? Vai domā nopērkot veikalā pareizo kontakligzdu būs zeme ? Ja mājā nav zemes, ir "gudrinieku" variants no 0 ņemti zemi, bet tad jābūt 99% pārliecībai, ka neviens līdz tavai rozetei nesamainīs vadus fāzei un 0 otrādi :D

 

Citādi var līdzēt šis variants tavai problēmai.

Labots - Kaspars12
Link to comment
Share on other sites

trumulisxxx

ideoloģiski būtu iedzīt stieni zemē un novilkt vadagalu līdz kastei ? ( mājai ap 100 gadiem , tā ka elektriķu paaudzes te ir vairākas gājušas pāri ) .

Link to comment
Share on other sites

Ar barošanas bloku viss ir kārtībā. Didzis jau atbildēja - 110V uz nesazemētam datora korpusa ir pilnīgi normāla parādība un tas nav barošanas bloka vai datora defekts.

Dabūt nost to, ka dators sit pa nagiem var arī ar zemē iedzītu stienu un novilktu vadu līdz datoram. Pilvērtīgam zemējuma gan vajag to stieni vēl savienot kopā ar elektrības tīkla neitrāles (nulles) vadu (vēlams kaut kur pie elektrības ievada mājā). Zinu, ka tūlīt atkal būs diskusija par to kādam ir jābūt pareizam zemējuma, un man tagad ir slinkums n-to reize rakstīt "garos palagus" par to kapēc zemējuma jābūt tādām un ne savādākam. Šī tēma forumā ir apspriesta daudzas reizes.      

Labots - Firza
Link to comment
Share on other sites

viesturs0711

Zemejums ar latvenergo nulli/zemi jaasavieno lai izliidzinaas potenciaals, tas taa vienkaarshaa valodaa!

Link to comment
Share on other sites

Jā, potenciālu izlīdzināšana ir viens no iemesliem kāpēc zemejums ir jāsavieno kopā ar nulles vadu, bet neielaižoties diskusijās par specifikām (medicīnas, radiotehnikas) iekārtām, zemējuma galvenās funkcijas ir:
1) Izsist drošinātāju, ja notiek īsslēgums uz elektroiekārtas metāla korpusu
2) Pārsprieguma aizsardzība, ja pārspriegums ir radies neitrāles (nulles) vada bojājuma rezultātā

Ja zemējums nav savienots ar elektrotīkla neitrāles (nulles) vadu (neatkarīgs zemētājs), tad nevienu no šiem punktiem tas nevar izpildīt. Lai 1. punktā drošinātājs tiktu izsists pietiekami ātri, īsslēguma strāvai ir jābūt 3x lielākai par drošinātāja nominālu. Ja zemējuma kontūrs ir izbūvēts ar atļauto normu 30 Omi, tad īsslēguma strāva uz šādi sazemētu elektroiekārtas metāla korpusu pie 230V būs tikai 7,6A, un tātad drošinātajam vajadzētu būt < 2,5A. Var protams izbūvēt labu zemēju kontūru ar ļoti mazu pārejas pretestību (40A drošinātājam apmēram 2 Omi), bet vispirms jau tas būs dārgs pasākums, un zemējuma kontūra pārejas pretestība nav konstants lielums – sausā laikā tas ir viens, mitrā laikā cits. Šodien tas nodrošina vajadzīgo aizsardzību, bet rīt vairs nē, jo zeme izžuva. Savienojot kopā zemējumu ar ar elektrotīkla neitrāles (nulles) vadu īsslēguma strāvā galvenokārt ir atkarīga no elektrības kabeļa vadu dzīslu pretestības, kas ir niecīga salīdzinājumā ar zemējuma pārejas pretestību.     
2. punktu ar „neatkarīgu zemētāju” vispār nevar izpildīt. Ja kaut kur elektrības pievadā uz māju būs bojāts nulles vads, tad elektroiekārtas sadegs neatkarīgi no tā cik labs būs izbūvēts „neatkarīgais zemētājs”.

Labots - Firza
  • Patīk 1
Link to comment
Share on other sites

trumulisxxx
(labots)

jums onkuļi vajaga biežak svaigā gaisā laiku pavadīt 

 

frāze par paaudzi ir mazliet nevietā un ja es neesmu spējīgs iedziļināties "zinātnē" , tas vēl nenozīmē to ka rokas aug no pakaļas :)

 

apzinot pāra paziņas ar līdzīgām prolēmām secinājums  ir viens - ļaut latvenergo elektriķim darīt savu darbu 

 

iemalkošu labāk alu un došos mainīt sorokam sajūgu , lai jums gaiša diena .

Labots - trumulisxxx
Link to comment
Share on other sites

martinno

 

 

frāze par paaudzi ir mazliet nevietā

Nu, man nav tik daudz cik abiem kungiem, bet frāze ir pareiza... 

Link to comment
Share on other sites

Ar to lauku elektriķu darbu var būt visādāk. "Kārtigs" krievulaiku elektriķis, kurš izgājis kursus un būtbā nopircis sertifikātu, uzliks kontaktā peremičku un problēma atrisināta :sarkasms: Diemžēl, daudziem elektriķiem, ka tik lampiņas deg, bet par zemējumu poņas nekādas. Nevar jau ar pārmest, krievulaikos  cilvēka dzivibai nebija vērtibas un neviens ar zemējumiem mājās neiespringa .Nebija jau ari tik daudz elektronikas, kam vajadzētu zemējumu. Nu nosita, pa laiaikam, kādu ar Kama elektrosūkni, bet tas jau sikums :sarkasms:

Link to comment
Share on other sites

_dunduks_

@Didzis

Es tomēr pajautāšu par to zemējumu. Pašam tagad lauku mājā vajadzēs savilkt elektrību, un gribētos visu izdarīt pareizi. Būtībā ir tā, ka LE skaitītājs ar slēgto skapi, kurā neko papildus pieslēgt(sazemēt) nevaru, atrodas ~300m attālumā no šķūņa, kurā tad arī pienāk 4 dzīslu kabelis ar 3 fāzu elektrību (ierakts zemē), ar kuru varu darīt ko gribu.

Šķūnī arī ir vajadzīga elektrības ņemšanas vieta.

Tālāk no šķūņa līdz vasarnīcai arī caur zemi (~30m) tiek padots 4 dzīslu kabelis, kurš caur grīdu ienāk mājā.

Kur pareizi jātaisa zemējums un jāvieno ar LE nulles vadu? Šķūnī, mājā, vai abās divās vietās? Ja šķūnī, tad tam papildus jāvelk vēl viena dzīsla uz māju? Un vai ir svarīgi, cik tālu zemējums atrodas no saslēgšanas ar nulles vadu. Piemēram, ~20m attālumā no mājas atrodas kaut kas līdzīgs meliorācijas grāvim, kur pastāvīgi ir mitrs un līdz ar to būtu labāks zemējums.

Zemējumam bija domātas 2-3m garas 3/4'' caurules x4 gab., kuras ar ūdeni varētu ieskalot zemē.

Nesitiet stipri, ja domāju pavisam 'greizi'.

Link to comment
Share on other sites

Ronalds

 

 

Kur pareizi jātaisa zemējums un jāvieno ar LE nulles vadu? Šķūnī, mājā, vai abās divās vietās?

Pa kruto vajag  zemējumu abās vietās. Bet domāju ka pietiks ja ierīkosi tikai mājai. Jo iespēja ka plīsīs nulles vads starp māju un šķūni ir niecīga.

 

 

 

Ja šķūnī, tad tam papildus jāvelk vēl viena dzīsla uz māju?

Nē, nav jāvelk, jo iespēja ka tiks pārrauts nulles vads tuvojas nullei!

 

 

 

~20m attālumā no mājas atrodas kaut kas līdzīgs meliorācijas grāvim, kur pastāvīgi ir mitrs un līdz ar to būtu labāks zemējums. Zemējumam bija domātas 2-3m garas 3/4'' caurules x4 gab., kuras ar ūdeni varētu ieskalot zemē.
 

 

Nūūū.. ideāls zemējums, es teiktu ka perebors.....

Link to comment
Share on other sites

Praotams žēl, ka starp māju un sķūni nav ielikts piecdzīslu kabelis, bet tāda situācija ir ļoti izplatīta.  Teorētiski, zemējuma kontūru vajag abās vietās, bet praksē jāskatās, kur to vieglāk un ērtāk izveidot. Zemējumam jau tā priekšrocība, ka nevajag izolētu vadu un tas, piemēram starp māju un sķūni, var būt ierakts kaut lāpstas dziļumā, jo fig to drāti tā vienkārši pārrausi. No otras puses, diez vai šķūnī lietosi datoru, tējkannu vai veļmasīnu. Savukart, malkaszāģim nafig zemējumu nevajag. Trīsfāzu motoru pilnīgi pietiek sanullēt.  Galvenais lai mājā visi aparāti būtu sazemēti. Malku zāģē reizi gadā, bet veļu sieva mazgā katru nedēļu.

Link to comment
Share on other sites

Grossmeister

 

 

zemējuma galvenās funkcijas ir: 1) Izsist drošinātāju, ja notiek īsslēgums uz elektroiekārtas metāla korpusu 2) Pārsprieguma aizsardzība, ja pārspriegums ir radies neitrāles (nulles) vada bojājuma rezultātā Ja zemējums nav savienots ar elektrotīkla neitrāles (nulles) vadu (neatkarīgs zemētājs), tad nevienu no šiem punktiem tas nevar izpildīt.

Pagājušo un šo gadu draugam lauku mājās savilku jaunus vadus , viņam arī doma par neatkarīga zemējuma izveidošanu , lai datortehniku utt labāk pasargātu , bet lasot augstākrakstīto jāmeģina viņu no šīs idejas atturēt , ņemot vērā , ka paredzējis viņš iedzīt pāris stieņus , kurus kopā savienojot , diez normatīvos paredzētie omi sanāks . Vai nu variants , ja taisa savu kontūru , tomēr atstāt viņu savienotu ar LE neitrāli .

 

P.S. Kamēr zemesvads nebija pie nulles piemests indikators uz viņa nostrādāja - kaut kas tajos kopējos metros sainducējas , testeris kādus 1-2 V gan tik uzrādija .

Link to comment
Share on other sites

Lai no datora korpusa novadītu nost 110V pilnīgi pietiks ar neatkarīgu zemētāju, arī audiofīlu tehnikai tas būs gana labs, bet  nekam citam tāds zemējums neder. Ja datoram ir maza varbūtība, ka tam kādreiz sanāks īsslēgums uz korpusu, tad pārējai mājas sadzīves tehnikai (veļas mašīnai, ūdens sūknim, apkures sūknim, elektriskajai plītij u.c.) tāda varbūtība ir stipri lielāka. Un kā jau rakstīju augstāk, neatkarīgais zemētājs neaizsargā ne pret īsslēgumu uz elektroiekārtas metāla korpusu, ne pret pārspriegumu, kurš var rasties neitrāles vada bojājuma rezultātā. Pat, ja izdosies izbūvēt tiešām labu zemējumu ar pārejas pretestību 4 Omi, šāds zemējums nodrošinās drošu aizsardzību vienīgi priekš 20A drošinātāja (mājas ievadā parasti ir 40A). It kā jau pilnīgi pietiek, lai būtu aizsardzība mājas sadzīves tehnikai, jo mājās parasti nav vajadzības pēc lielāka drošinātāja par 20A, bet neatkarīga zemētāja problēma ir tā, ka tam ir grūti kontrolēt tā pārejas pretestību – šodien tā ir 4 Omi, bet rīt jau 10 Omi, un parīt kontūrs vispār sarūsēja un zemējums palika bezgalība. Piemēram, kontūrs ar 10 Omi pārejas pretestību pie 230V rada 23A lielu noplūdes strāvu. 16A drošinātāju tāda strāva varbūt izsitīs pēc 1 stundas, bet 20A drošināju ar tādu strāvu vispār neizsitīs. Tādu “īslēgumu” varēs atklāt vai nu pēc cilvēku, dzīvnieku līķiem pie bojājuma vietas, vai pēc milzīgā elektrības rēķina, kuru šāds “īslēgums” radīs. Bijušais darba kolēģis, kurš pats bija elektriķis, mājās šādu “īslēgumu” atklāja pēc tā, ka ap metāla karkasa siltumnīcu ziemā sniegs bija nokusis.  :shok: .

 

P.S. Dīvaini, ka Wikipedia rakstā par zemēšanas sistēmām neviens no aprakstītajiem zemēšanas veidiem tā īsti neabilst tam ko izmanto (vajadzētu izmantot) Latvijā.

Labots - Firza
Link to comment
Share on other sites

  Izlemjot jautājumu par zemējuma ierīkošanas vietu, derētu zināt kabeļu šķērsgriezumus. Pienākošajam kabelim (gaisvadam ) no LE, tad kabelim uz šķūni, un visbeidzot kabelim no šķūņa uz māju.

  Derētu zināt arī ievada drošinātāju (atļauto jaudu).

Labots - Tārps
Link to comment
Share on other sites

_dunduks_

Ja tas tiešām var palīdzēt noskaidrot, kur likt (ierakt) zemējumu, tad gan no LE skaitītāja uz šķūni, gan no šķūņa uz māju zemē ierakts 4x25mm2 alumīnijs. Pienākošo vadu uz LE skaitītāju diemžēl nezinu (tas arī ir zemē ierakts), bet tas pēc skata vēl resnāks par tālāk aizejošajiem manējiem 4x25mm2.

Link to comment
Share on other sites

  Nu, ar tādu šķērsgriezumu tiešām ir vienalga , kur taisīsi zemējumu. Ka tik labāks. Tikai atceries par dažādu metālu (šinī gadījumā Al / Fe )  savienošanu. Noteikti pēc savienošanas apzied ar kādu labu smēri.

Link to comment
Share on other sites

viesturs0711

4*25mm2 un no LE pienaak veel resnaaks... Veciit tev tur ir ruupniica? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
_dunduks_

 

 

Veciit tev tur ir ruupniica?
Rūpnīca nē, bet uz ~350m ar 'parasto' 10mm2 varētu būt pārāk liels sprieguma kritums, ja pieslēdz elektro plīti+boileri+čaiņiku. Vismaz man tā teica.

 

Bet mazliet pacelšu tēmu.

Līdz zemējumam vēl neesmu ticis, bet radās jautājum kā pareizi savienot jau manis pieminētos 1x25mm2 (viena fāze) ar kādiem 3-5 gbaliem 1x2.5mm2 vadiem (uz drošinātājiem)? Vai tam ir kādi speciāli savienojumi, vai arī vienkārši savij kopā visus 3-5 vadus un ieliek parastajā 30-50mm2 savienotājā?

Labots - _dunduks_
Link to comment
Share on other sites

Nu drošinātājus parasti vieno kopā izmantojt speciālas ķemmes,jeb kopnes.

 

http://www.elektro24.lv/images/products/Automatika/Modularas_vadibas_ierices/Kemmes/_prods/3_Fazu_Kopne_nopludes_automatam/kdn363f.jpg

Saliekam uz sliedes kastē automātus. Sākumā ieejošo 3 fāžu C klase tik ampēriem, cik pieslēgums. Tam no augšas tiek pievienots ieejošais vads. Tālāk liekam mazos, kuri ies uz patērētājiem. No apakšas pievienojam ķemmi, pieskrūvējam un lieta darīta.

 

Vadi uz patērētājiem aiziet no automātu augšām   

  • Patīk 2
Link to comment
Share on other sites

viesturs0711

Tik jaaatceras ka kjemmi triisfaazuu vajag likt, a to mazums...

:D

Link to comment
Share on other sites

Izveido kontu, vai pieraksties esošajā, lai komentētu

Jums ir jābūt šī foruma biedram, lai varētu komentēt tēmas

Izveidot jaunu kontu

Piereģistrējies un izveido jaunu kontu, tas būs viegli!

Reģistrēt jaunu kontu

Pierakstīties

Jums jau ir konts? Pierakstieties tajā šeit!

Pierakstīties tagad!
 Share

×
×
  • Izveidot jaunu...