Kaut arī virtuālās realitātes (VR) tehnoloģija šobrīd atrodas tikai sava ieskrējiena punktā, spēļu izstrādātāju un spēlētāju vidū arī Latvijā tā ieguvusi atsaucību. Eksperti ir pārliecināti, ka jau tuvākajā laikā virtuālā realitāte kļūs par jaunu spēļu nozares tendenci.

“Newzoo” globālajā spēļu tirgus pārskatā tiek prognozēts, ka 2016. gadā spēļu industrijas ieņēmumi pieaugs par teju 9%. “Deloitte” eksperti lēš, ka šo attīstību būtiski veicinās virtuālās realitātes nozare, jo gan ierīces, gan saturs šogad ienesīs vienu miljardu dolāru lielu peļņu. Viņi paredz, ka tiks pārdoti pat 10 miljoni virtuālajai realitātei paredzētu spēļu kopiju.

Augšupejas atslēga ir tādas pieejamas virtuālās realitātes ierīces kā Samsung Gear VR, kas ļauj lietotājam iejusties citā pasaulē, apskatot telpiskus attēlus, video un animācijas. Turklāt VR ļauj ne tikai spēlēt spēles – šī tehnoloģija arvien biežāk tiek izmantota izglītībā, žurnālistikā, filmu un mūzikas klipu veidošanā, arī personības pilnveidošanā, piemēram, lai pārvarētu dažādas fobijas – no augstuma vai uzstāšanās auditorijas priekšā.

Virtuālās realitātes spēles turklāt uzrunā ne tikai bērnu un jauniešu auditoriju, statistika rāda, ka Amerikas Savienotajās Valstīs 44% no visiem “spēļotājiem” ir vecāki par 35 gadiem. Gan ASV, gan arī tepat Eiropā šie cilvēki lielākoties dod priekšroku spēlēm-sacensībām, kur otrpus virtuālajai ierīcei ir cits cilvēks. Profesors un spēļu izstrādātāja “Schell Games” izveidotājs Džese Šells (Jesse Schell) prognozē, ka VR ierīču tirdzniecības apjomi ik gadu dubultosies un tuvāko četru gadu laikā īpaši aizrautīgiem spēlētājiem jau būs pieejamas virtuālās realitātes brilles ar individuāli pielāgotām lēcām. Pavisam tuvā nākotnē ir arī VR ierīces un spēles, kurās visu darbību varēs virzīt vien ar acu skatienu.

“Ņemot vērā šīs nozares neierobežotās iespējas, ir skaidrs, ka tuvāko gadu laikā tā iegūs arvien lielāku interesi, arī no spēļu izstrādātāju un pašu spēlētāju puses,” stāsta Jānis Lejnieks, Samsung Electronics Baltics produktu eksperts, un piebilst, ka, sniedzot iespēju izmēģināt Gear VR, cilvēki tepat pie mums ar sajūsmu uzņēmuši spēles “Star Chart”, “Drift”, “Darknet” un citas. Viņš atklāj, ka šovasar Rīgā notikušajā kibersporta turnīrā “UniCon eSports Cup 2016” ar Samsung atbalstu tika izveidota arī īpaša virtuālās realitātes sacīkste, kurā dalībnieki no visas pasaules varēja demonstrēt savu meistarību.

Arī pašmāju programmatūras un spēļu izstrādātiem VR nav sveša – jau pirms diviem gadiem spēļu start-up izstrādātāju pasākumā “Garage48 GameDev&Gamification” pirmo vietu ieguva tepat Latvijā radīta uz VR un Leap Motion bāzēta spēle, kurā spēlētāja uzdevums bija pretiniekam iemest pēc iespējas vairāk piku. Vēlāk šīs spēles izveidotājs, izmantojot šo pašu tehnoloģiju, attīstīja projektu, kas ļāva dekorēt virtuālas celtnes.

Latvijas spēļu izstrādātāju asociācijas izveidotājs Elviss Strazdiņš atzīst, ka Latvijā vairāki uzņēmumi un individuālie izstrādātāji šobrīd aktīvi eksperimentē ar VR tehnoloģijas sniegtajām iespējām, tāpēc par kādu konkrētu un īpaši izceļamu VR spēli vēl būtu pāragi runāt. “Virtuālā realitāte ir ļoti interesanta alternatīva esošajām spēļu ierīcēm, jo spēj “iegremdēt” spēlētāju virtuālajā vidē daudz dziļāk nekā līdzšinējās tehnoloģijas. Tas ir iemesls, kāpēc, manuprāt, stipri izmainīsies veids, kā turpmāk tiks pasniegta spēles vide un stāsts,” stāsta Elviss. Viņaprāt, tieši cenas dēļ virtuālā realitāte līdz šim neguva pietiekami lielu popularitāti, taču mobilo tālruņu ražotāji radījuši tam risinājumu – aizvien biežāk vienu un to pašu ierīci var izmantot gan kā viedtālruni, gan VR ierīci. Pēc šāda modeļa radīts arī Samsung Gear VR, kuru var lietot ar saslēgt ar jebkuru no jaunākajiem Galaxy sērijas viedtālruņiem.

Avoti: http://bit.ly/2eXhZX6, http://bit.ly/1XYOilD, http://bit.ly/1qohKWR, http://bit.ly/1ppyKvj.

3_samsung_gear_vr