Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju asociācijas (LIKTA) un Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) pauž vienprātīgu atbalstu idejai no nākamā mācību gada informātiku mācīt jau sākumskolā. Līdzīgu nostāju izsaka arī informātikas skolotāji, no kuriem 80% aicina veikt korekcijas esošajā informātikas stundu mācību metodikā, liecina LIKTA sadarbībā ar Latvijas Informātikas skolotāju asociāciju (LISA) veiktā aptauja.

“Pētījums rāda, ka ne tikai IKT nozares uzņēmumi, bet arī skolotāji atbalsta informātikas stundu skaita palielināšanu – vairāk nekā puse jeb 59% aptaujāto skolotāju uzskata, ka nepieciešams palielināt informātikas stundu skaitu mācību procesā. Tāpēc priecē, ka Izglītības un zinātnes ministrija jau nākamajā mācību gadā plāno intensificēt informātikas un datorzināšanu apmācību skolās. Ņemot vērā, ka datorzinības attīsta algoritmisko domāšanu, kam aptaujā piekrīt arī 88% skolotāju, šīs izmaiņas noteikti palīdzēs skolēniem arī citu priekšmetu apgūšanā, kā arī sekmēs labāk sagatavoties darba tirgum, kur digitālās prasmes kļūst aizvien pieprasītākas,” gandarīta ir LIKTA prezidente Signe Bāliņa.

Informātikas skolotāju aptaujas rezultāti rāda, ka tikai 10% ir apmierināti ar skolās pieejamajiem mācību materiāliem, tos atzīstot kā nepietiekošus, lai kvalitatīvi organizētu mācību procesu. Savukārt 46% aptaujāto atzina, ka vislielākā nozīme kvalifikācijas celšanai būtu kopīgu semināru un forumu rīkošana informātikas skolotājiem, 41% vēlētos kopēju vietni, kur informātikas skolotāji apmainītos ar viedokļiem un jaunāko informāciju, bet 13% labprātāk konsultētos ar Latvijas IT uzņēmumiem.

“Arī Izglītības un zinātnes ministrija atbalsta šādu gan nozares pārstāvju, gan skolotāju iniciatīvu, tāpēc plānojam no 1.-3. klasei informātiku mācīt integrēti, savukārt atsevišķu mācību priekšmetu „Datoriku” varētu ieviest no 4.-6. klasei, bet no 7.-9 klases skolēni varēs apgūt programmēšanas elementus. Tāpat esam plānojuši radīt modernāku izglītības vidi mācību stundās, tādā veidā motivējot skolēnus un skolotājus, palielinot mācību satura kvalitāti. Tāpat piedāvāsim arī digitālās prasības palielināšanu un skolotāju kvalifikācijas celšanu. Skaidrs, ka šādu iniciatīvu īstenošanā jādarbojas visiem kopā, pakāpeniski sasniedzot mērķi,” nākotnes tendences iezīmē Sanda Liepiņa, Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāre.

“Esam ļoti gandarīti, ka šāda iniciatīva ir iesākta, tāpat ļoti ceram, ka tā tiks realizēta. Jāsaka, ka informātikas skolotāji burtiski deg par savu nozari. Tāpat informātika ir ļoti nozīmīgs priekšmets tieši skolēna izpratnes veidošanā un to nekādi nevar pārvērtēt. Turklāt, attīstot informātiku skolās, arī citu priekšmetu skolotājiem būs vieglāk, jo datorikas elementi tiks integrēti arī citu mācību priekšmetu saturā,” stāsta Latvijas Informātikas skolotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Oskars Lūsis.

Fokusgrupas aptauja norisinājās no 2014.gada 20.augusta līdz 2014.gada 30. septembrim, kopumā aptaujājot 140 informātikas skolotājus.

kafido .com Kaspars Filips Dobrovolskis-31

Saistītās tēmas: izglītība

Komentāri 25

Leave a Reply

  • ha ha
    December 10, 2014, 21:28

    jautrība sākas tad kad informātikā vajg lietot latviskos terminus..
    vispāŗ jābeidz tā Microsoft lobēšana

  • bebis
    December 3, 2014, 10:17

    Pa pa …. somi, no kuriem mums jāmācās izglītības sistēmas jomā jo atpaliekam no viņiem par visiem 200%, tie vispar atsakās no reālās rakstīšanas un ievieš rakstīšanu uz tabletēm….
    Var jau brēkt, ka berni tizli paliek no datora(jo pamatā vecāki, kā arī izglītības iestāde) nespēj bērnam sakarīgi iestāstīt, ka tāda veida elektroniskā ierīce nav tikai 24/7 spēlītēm tapēc vispirms jāmaina domāšana tautiskā līmenī par ‘datoru’ un tikai tad varēs sasniegt kādas normālas reformas izglītības līmenī! Mūsu tautai domas ir ‘vecajos labajos’ laikos tapēc esam tik stagnēji un cilvekiem galvā rodas visādas abrīnojami stūlbas lietas par IT jomu.

  • persick
    December 2, 2014, 11:25

    Cik es atceros, tad mācību programma likās sviestaina – māca kaut kāda stipru specifiku. Ok par Word piekrītu, tur primitīvas tabulas un formatējumu iemāca. Bet kaut kādus Excel trikus, kurus vidējam cilvēkam nekad mūžā nevajadzēs – tas ir laika tērēšana.

    Viņi to programmu varētu publicēt internetā lai mēs varam to kārtīgi apskatīties un dot ieteikumus.

    • Creep
      December 4, 2014, 10:53

      Kas tad skaitās tās specifiskās lietas? Ļoti liela daļa no tā, ko bērni iemācās par excel ir noderīgas tālāk universitātē (datu kārtošana pēc noteikta parametra, grafiku konstrukcija, matemātiskās izteiksmes utt.), tas viss nepieciešams augstskolā. Jebšu tu gribi lai bērni 7-9. klasē macītos strādāt ar, piemēram, MatLab, lai excel nevajadzētu vispār? Vienīgais, kas varbūt arī nebūtu nepieciešams no excel ko varbūt māca (ja māca, tad tikai vidusskolā, bet cik atceros, arī vidusskolā to nemāca (nezinu, tagad varbūt kas mainījies pa pēdējiem gadiem)) ir macros lietošana.
      Protams, tie, kas nopietni studē tālāk, par tādām muļķībām kā Excel, Word utt. aizmirst un dokumentus taisa ar LaTeX un aprēķinus veic ar matemātikas programmām (kautvai tas pats MatLab, ir vesals lērums arī bezmaksas līdzinieku, kautvai Octave), bet to prasīt apgūt skolas laikā visiem jau varētu būt nedaudz par skarbu.

      • ieee
        December 5, 2014, 10:05

        manā vidusskolā bija macrosi, un škiet, ka biju vienīgais, kas to tēmu kaut cik saprata. viss beidzās ar atzīmju salikšanu par to, ka vispār zin, ka tādi macrosi ir un ka viņus var lietot. jo, kad uzdeva normālu kontroldarbu, 80% klases bija nesekmīgi.
        nav jēgas standarta lietotājam mācīt programmēt, tāpat var redzēt, ka to vēlāk izmantos labi ja 1 no 30 un pārējiem tās būs tikai galvassāpes.

  • User
    December 2, 2014, 11:25

    Mūsdienu bērni jau tāpat uzaug ar datoriem un planšetēm, tāpēc no pirmajām klasēm būtu labi iemācīt ar datoru strādāt pareizi un droši… tas noteikti nepalielinās pie datora pavadīto stundu skaitu bērniem, ja nu vienīgi tiem kuriem vecāki principā neļāva pie datora sēdēt. Jo nu parasti jau vecāki tomēr kontrolē to laiku ko bērns pavada pie datora.

    • irberns
      December 2, 2014, 11:49

      Pašam ir bērns attiecīgajā vecumā… Pareizi būtu iemācīt, bet bērnu nekas cits neinteresē kā līst kaut kādās spēlītēs gan uz planšetes gan uz datora, lai kā es skaidrotu, ka dators nav domāts priekš tā lai visu dienu dzenātu kaut kādus stulbus flash… Vēlāk sāk jau lejuplādēt visādas .exe instalācijas, kas nu tik sola ka spēle būs uz datora. Bērns nespēj uztvert jēgu par drošu internetu un par drošu lietošanu, jo tas bērnu nesāpina fiziskā veidā, vienīgi lielais brēciens ir tad kad kaut kas nobrūk un uz datora vairs nevar paspēlēt spēlītes.

      • ariirberns
        December 3, 2014, 10:29

        Piekrītu, ir meita 5 gadu vecumā, nākamgad jāsāk skolas gaitas….. Visu ko viņa dara uz mana vecā viedtālruņa ko viņai piešķīru – spēlē dumjus angry birds vai lupī multenes youtubē…. To telefonu esmu pārflešojis(rootots) jau kādas reizes 10 jo viņa tik spiež uz visu ‘instalēt’ un kad saku pietiek spēlēt tad ir liela bļaušana un histērija. Bērni tādā vecumā nespej atšķirt tās drošas lietošanas robežas un neredz šajās ierīcēs neko tālāk par spēlīšu, multeņu saturu.
        Kad meiģinu mājās būt inovatīvs, izmantot mājās tehnoloģiju un sataisīt interaktīvi pamācīties teiksim to pašu alfabētu vai ko citu pamācīties, uzmanības ir tikai ~5min, tad viņai apnīk un viņai nav uzmanības un jēga nekāda….
        Un viss tapēc, ka jau no zīdaiņa vecuma bērnam tanī reizē, kad mašīnā iedod paskatīties multeni ta teikt ‘lai nav garlaicīgi’, un ta tur tiek iešūts bērnam, ka šāda veida ierīce ir tikai izklaidei un nekam citam.
        Mēs vecāki grēkojam un šajos laikos, kad laika nav daudz tad vienmēr iedodam to telefonu, lai bērns skatās tās mūltenes, kamēr mēs daram ko savu… ;)

  • nunezinu
    December 1, 2014, 23:25

    VIenigais kam es piekritu, ka taa word excel un powerpoint bakstisana no 7-12 klasei butu japartaisa.
    1.-4. klase galigi garam, vel vairak padzilinas problemu, ka berni nevelas doties pulcinos, nevelas doties ara, klust mazaktivi un tik aiziet telefoni uz wifi un kuram speles krutakas.
    Par skolotajiem japiekrit, ari man bija tada skolotaja, kas arpus macibu materiala bija pilniga 0. Bet nu es skolotaju vieta ari piekristu, ka jamaca no 1. klases, vismaz stundu vairak, bus lielaks pikis.

  • Creep
    December 1, 2014, 23:14

    Nu nezinu gan, cik noderīgi ir pamatskolā bērniem programmēšanu mācīt. Tāpat neko beigu beigās neiemācīs, nemaz nerunājot par to, ka 99% meiteņu šis priekšmets pilnīgi un galīgi nenoderēs pēc vidusskolas (inženieru un programmētāju aprindās meiteņu ir katastrofāli maz). Nesaprotu, kāpēc mūsu latvju meitas būtu jāmoca ar kautko tādu. Kā fakultatīvs priekšmets: to gan atbalstu.

    • runcis
      December 3, 2014, 10:48

      Labāk lai latvju jaunatne dzer un pīpē pa krūmiem ne? Un ta beigas visas meitas izaug par ielu slaucītājām un vienīgā iespēja kā saņemt naudu ir piekantēties pie kāda bagātnieka un par minetiņiem un visādām citām pozām dabūt savus implantus, dabūt tiesības, dabūt jaunāko ekskluzīvāko masīnu un dzīvot kā durām…..
      Tas, ka skolās pats informātikas skolotājs/-a dara tikai to ko rakstīts uz papīra kas jaizdara, tas pat piaugušam cilvēkam neliekas saistoši! Paši skolotaji nepieiet pie mācīšanas no radošas puses(jo par to vairāk nemaksā) un tad arī bērniem/meitenēm šī joma nesaista un tapēc arī mūsu valstī katastrofali maz sieviešu šinī jomā! ;) Puišiem patīk jo 3/4 šajās stundās var dzenāt spēlītes….
      Zinu kā notiek informātikas stundas pamatskolā, jo draugs(tikko no LU) ir informātikas skolotājs pirmo pusgadu pamatskolā un viņš vienmēr čīkst ka sīkajiem(līdz 7 kl.) i nemaz i neinteresē ko viņš ir izdomājis ‘ārpus ramjiem’ galvenais lai viņš datoriem pieslēdz internetu un lai viņi var dzenāt spēlītes.

    • 4324324234343
      December 2, 2014, 08:39

      Es piekritīšu tam, ka Informātikas programma kā tāda ir jāpārstrādā un jābeidz to balstīt uz 90. gados izstrādātas mācību programmas. Pieņemu, ka šo pašu arī domā skolotāji, bet es šaubos, ka visi vienbalsīgi skandina, ka informātika jāsāk dribelēt no 1. klases. Kur loģika mācīt Angļu valodu no kādas 3. klases, bet informātiku, kurā primārā valoda ir Angļu, no kādas 1. kalses?

      • snooze
        December 3, 2014, 09:31

        Tāpēc jau 1. klasē ar auto arī nemāca braukt – ne jau tādēļ, ka to nebūtu iespējams veikt, bet tādēļ, ka bērns šajā vecumā vēl neapzinās daudz lietu un darīs kā gribēs. Tādēļ labāk ir bērnus pie datora nelaist VISMAZ kamēr tie vēl nav iemācījušies patstāvīgi, kārtīgi lasīt rakstīt.

  • MS
    December 1, 2014, 19:49

    lai māca par un ar atvērto programmatūru tad OK nevis Microsoft, ta jau neviens neko citu nezin kā tikai dodiet jaunākos Office – tos paši nopirks kad pelnīs bet skolai nav jātērē nauda un jāaudzina microsoftam klienti.
    bet nav jau pasniedzēju:)

    • Airis
      December 1, 2014, 20:44

      A ko un kā mācīt no tās „atvērtās programmatūras” – LibreOffice, Linux, BSD? Ja mācīt Linux, tad mārrutks viņu zina ko tur ko mācīt – to kā ar peli bakstīties pa Linux GUI, vai to kā konsolē komandas rakstīt? Nu nez vai daudziem ikdienas dzīvē kādreiz noderēs konsoles komandu zināšanas.

      • ieee
        December 1, 2014, 21:39

        Labāk bakstīt GUI nekā pusgadu mācīties formatēt tekstu word un 5 formulas excel.

        • 4324324234343
          December 2, 2014, 08:55

          Nesaprotu arī tos linux dračītājus, kam linux ir kā pamatsastāvdaļa gaisam, kā gan viņi bērniem grasās iemācīt linuxi, ja lai to apgūtu vienlaikus ir arī jāzin pamatlietas par IT un operētājsistēmām? Protams, ja mērķis ir iesmērēt ubuntu, lai iemācītu kā lietot web pārlūku un skype… tad nekādu problēmu – ko gan mūsdienu jaunietim vairāk par draugiem/facebook/odnoklasņiku/{insert-your-favourite-stalk-site-here} vairāk vajag? Toties tad atkal uzreiz jāsāk mācīt par drošību internetā, lai gan pie interneta kā tāda 1.-5. klases skolēnu nedrīkstētu laist.

        • 4324324234343
          December 2, 2014, 08:35

          Nē, labāk, lai mācās to formatēšanu, jo iestājoties Augstskolā/Universitātē no tevis tiks sagaidīts mācēt pareizi formatēt diplomdarbu, jo ja nebūs tev atsauce pareizi noformatēta tavu diplomdarbu par atzīmi uz leju novilks.

          • ieee
            December 12, 2014, 16:00

            Un tas būtu jāmācās 4 gadus? Word/powerpoint/excel pamatus var apgūt pusgada laikā, vai augstākas gada laikā, ja tiešām iemācīs pareizi likt visus Heading-us un saturu taisīt normāli (nevis ar manuāli liekot tabus ar punktiņiem). Pamatskolas programmā arī mācīja Paint ķēpāties, ja nemaldos, kopēšanai bija veltīta vesela nodarbība- vai tas arī Jūsuprāt ir lietderīgi un noderīgi?

          • 4324324234343
            December 2, 2014, 09:01

            Runa nav par diplomdarba izveides iemācīšanu pamatskolā. Runa ir par pamatu apgūšanu – kā izveidot word/powerpoint/excel/access dokumentus kā tādus, lai vismaz zinātu kā to darīt, jo šie ir tie standarti kādi apgrozās darba ofisā, augstskolā un arī tajā pašā pamatskolā … pēc tam var sākt domāt par to kā kuram ērtāk/interesantāk ir šo pašu atkārtot jau minētajā libreoffisā

          • ieee
            December 2, 2014, 08:48

            Ja “formatēšāna” tik tiešām būtu domāta tādā nozīmē, tad piekristu. Bet šobrīd tas ir kaut kas no sērijas paņemam format painter un iezīmējam visus īpašvārdus, no tāda zinātniskā standarta ne smakas. Neatceros, ka būtu mācījuši pat automātisko saturu izveidot, visos referātos skolā tas darīts ar roku.

  • whoever
    December 1, 2014, 15:08

    Nevajag neko mainīt, kā tikai pašus skolotājus. Cik bieži skolotājs informātikā ir kāds kurš datoru māk lietot diezgan zemā līmenī. Cik informātikas skolotāju esmu redzējis, kuri reāli neko ārpus mācību materiāla nezin un ir ļoti labi, ja jau vismaz to zin un māk izskaidrot vismaz daļēji.

  • KEPKE
    December 1, 2014, 15:01

    157% aptaujāto apliecina, ka tas veicina slinkumu un nolaidību. Kā arī visi aptaujātie studenti apliecina, ka viņiem mājās NAV LAIKA, pildīt daudzos mājas darbus, pašiem gatavot sev ēst. kur nu vēl pēc sevīm sakopt. Viss jau ir forši, līdz brīdim, kad skolas spēs nodrošināt datorus arī tiem, kuriem to mājas nav, nevis mūžīgā atruna – bibliotēkā.

  • :)
    December 1, 2014, 12:49

    Varētu laika gaitā iemācīt drukāt ar 10 pirkstiem. pašlaik vidējais aritmētiskais vidusskolnieks to vienkārši neprot un referātus baksta ar 2 pirkstiem. Mums to iemācīja, IIRC, 1 semestra laikā vidusskolā + patstāvīga vingrināšanās.