Latvijas uzņēmēji nešaubās, ka biznesa tehnoloģijas ļauj strādāt labāk, taču bieži vien piesardzība un sabiedrībā esošie mīti gūst virsroku. Tieši tādēļ, lai izglītotu ikvienu tehnoloģiju lietotāju, platforma „BiSMART” un žurnāls „Kapitāls”, balstoties uz pētījumu kompānijas TNS atklājumiem, skaidro vairākus populārus mītus par biznesa tehnoloģijām.

Screen Shot 2015-09-23 at 15.32.46

Mīts: Uzņēmumam ir jābūt savai IT saimniecībai, mākoņpakalpojumi nav īsti droši

Patiesība: Tas, kā uzņēmums organizē savu tehnoloģisko parku, ir atkarīgs no konkrētās datoru saimniecības lieluma, ražīguma un izmaksām. Tipisks serveru skapis ar interneta, e-pasta serveriem, datu glabāšanas bloku un serveri, kas uztur uzņēmuma svarīgākās lietotnes, kā arī klimata kontrole var tērēt tikpat daudz elektrības kā elektriskā krāsns, kura tiek darbināta pārāk daudz.

Salīdzinoši zemākas izmaksas un augstāka pakalpojumu drošība ir tie apsvērumi, kuru dēļ ir vērts domāt par vismaz daļas IT lietu pārcelšanu uz „mākoni”, it īpaši, ja esošajā saimniecībā ir konstatēti kādi trūkumi. „Telia Latvija” ir bijuši mākoņpakalpojumu klienti, kuriem šie pakalpojumi vidēji ir izmaksājuši mazāk nekā iepriekš maksāts par sava servera skapja patērēto elektrību,” atzīst „Telia Latvija” Tirdzniecības direktors Mārtiņš Paurs.

Mīts: Ja ļaus strādāt ārpus biroja, darbinieki nebūs produktīvi, jo ir daudz vilinājumu darīt citas lietas

Patiesība: Produktīvs un efektīvs darbs ir tāds, kuru veicot tiek tērēts iespējami mazāk enerģijas un naudas. Tādējādi var būt situācijas, kad attālināts darbs ir ļoti efektīvs, un tādas situācijas, kad nav iespējams strādāt citur kā tikai uz vietas uzņēmumā.

TNS jaunākais pētījums atklāj pretrunas, kas slēpjas uzņēmēju attieksmē pret attālinātu darbu. Trīs no pieciem uzņēmējiem uzskata, ka strādāšana ārpus biroja samazina efektivitāti, aptuveni tikpat liels īpatsvars uzņēmēju uzskata, ka iespēja strādāt attālināti veicina darbinieku lojalitāti,” stāsta TNS vecākā klientu vadītāja Inta Priedola.

Latvijas mazais tirgus liek pievērst produktivitātei papildu uzmanību, jo pasūtījumi lielākoties ir nelieli, bet izmaksas – salīdzinoši augstas. Viens no risinājumiem ir iespējami lielāka procesu automatizācija, sākot ar produkta radīšanu, līdz pat klientu attiecību vadībai. Būtiska ir arī ikviena darbinieka personiskā produktivitāte. Savukārt algojot neatkarīgus speciālistus, jāņem vērā, ka pieredzējuši speciālisti parasti ir prasīgi gan pret finansēm, gan pret pasūtītāju, tostarp darba un lēmumu pieņemšanas tempiem.

Mīts: Grāmatvedības programmas jālieto, lai būtu vieglāk sagatavot atskaites

Patiesība: Jebkura izmantotā biznesa tehnoloģija būs tieši tik efektīva, cik plaši to spēs izmantot visvājāk izglītotais darbinieks. Tas nozīmē, ka būtiskas ir gan speciālistu, gan arī vadošo menedžeru un uzņēmēju zināšanas par moderno biznesa tehnoloģiju iespējām. Pirms BiSMART foruma veiktais kompānijas TNS pētījums atklāj, ka 70% uzņēmumu par IT risinājumiem lēmumus pilnībā vai daļēji individuāli pieņem vadītājs.

Ja vadītājs ir prasmīgs tehnoloģiju lietotājs, viņš veicinās to izmantošanu arī savā biznesā. Savukārt, ja pieredzes trūkst, nebūs viegli uzlabot darba efektivitāti. Risinājums ir viens vienīgs – jāmācās, jāklausās speciālistu teiktajā, proti, jebkurā veidā jāiegūst informācija, kas palīdzētu izvēlēties piemērotākās tehnoloģijas,” skaidro Mārtiņš Paurs.

Mīts: Profesionāli pārdevēji pārdos jebkuru saražoto produktu

Patiesība: Veiksmīga un moderna uzņēmuma piedāvātajam servisam un produktiem ir jābūt ērti lietojamiem, vienkāršiem un pieejamiem. Tādēļ svarīgākais ir izprast, kuru klienta vajadzību produkts apmierina un cik maksā tā radīšana vai pilnveidošana līdz šādai stadijai. Turklāt, ja pārdošanai izmanto digitālu servisu, piemēram, mājas lapu, veidojas arī personiskākas attiecības ar klientiem un to vajadzības ir labāk apmierināmas. Tādējādi tehnoloģijas ne tikai ietekmē veidu, kā uzņēmumi organizē procesus, bet arī būtiski maina produktu piedāvājumu un pārdošanas veicināšanu.

Ir acīmredzami, ka dažādu tehnoloģiju mazāk nekļūs, drīzāk pretēji – to būs aizvien vairāk. Ja Latvijas bizness vēlas kļūt ražīgāks, mēs nevar atļauties to ignorēt. Taču BiSMART pētījumi atklāj, ka mūsu uzņēmēji nereti ir skeptiski par tehnoloģiju potenciālu. Tieši tādēļ BiSMART un žurnāls „Kapitāls” ir radījuši bukazīnu, kurā ir apkopotas tehnoloģiju tendences, par kurām ir jāzina ikvienam, kas vēlas strādāt efektīvāk,” uzskata žurnāla „Kapitāls” vadītājs Juris Kabakovs.

Tehnoloģiju sasaiste ar biznesa efektivitāti ir viena no tēmām, kas tiek apskatīta ceturtdien, 24.septembrī notiekošajā gada vērienīgākajā biznesa tehnoloģiju forumā „BiSMART forums 2015”. Tā laikā tiek prezentēti arī pētījumu kompānijas TNS dati par uzņēmēju attieksmi pret biznesa tehnoloģijām un unikāls BiSMART un žurnāla „Kapitāls” radītais bukazīns.

BiSMART bukazīns ir Latvijā līdz šim vēl nebijis projekts, kurā koncentrētā veidā apskatīta lielākā daļa šobrīd aktuālo biznesa tehnoloģiju, kā arī publicētas veiksmīgas gadījumizpētes. Tas būs nopērkams mazumtirdzniecībā.