“Nākamie pieci būs digitālās ekonomikas gadi, un vairumam Latvijas uzņēmumu tie būs izšķiroši,” ar šādu brīdinājumu šodien Latvijas Informācijas un Komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA) un astoņi vadošie Latvijas IKT nozares uzņēmumi (Datakom, Datorzinību centrs, FIMA, Lattelecom, Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs, LMT, RealWeb Latvia un Telia Latvija) aizsāka kustību “Loģiskā atlase”. Tās mērķis ir veicināt Latvijas uzņēmumu zināšanas un izpratni par IKT nozari, izskaust stereotipus un veicināt straujāku IKT risinājumu ieviešanu mazo un vidējo uzņēmēju (MVU) sektorā.

Demo_uznemumi_piesledzas_Logiskajai_atlasei

“Tas ir Latvijas paradokss! No vienas puses esam Eiropas interneta infrastruktūras lielvalsts ar pasaulē otro ātrāko mobilo internetu, lielāko brīvpieejas Wi-Fi tīklu Eiropā, līderpozīcijām optiskā interneta un 4G datu apjoma patēriņā un modernākajiem datu centriem, bet no otras puses Latvijā produktivitāte ir teju četras reizes zemāka nekā citās 15 ES valstīs un Latvija būtiski atpaliek e-komercijas risinājumu izmantošanā, kopumā Latvijas uzņēmumi ir pēdējā vietā starp Baltijas valstīm digitālo risinājumu ieviešanā,” uzsver LIKTA prezidente Signe Bāliņa.

“Kāpēc Latvijas uzņēmēji tik gausi izmanto Latvijas IKT infrastruktūras priekšrocības? Mūsuprāt, viens no iemesliem ir digitālās kompetences trūkums. Taču jau tuvākajos gados Latvijas uzņēmējiem vairs nebūs izvēles. Globālajā digitālajā ekonomikā iestāsies “loģiskās atlases” laiks, kad izdzīvos tikai tie uzņēmumi, kas savlaicīgi būs ieviesuši IKT risinājumus, ceļot savu produktivitāti, eksportspēju un biznesa efektivitāti. Mēs vēlamies Latvijas uzņēmējiem palīdzēt un tāpēc aizsākam “Loģiskās atlases” kustību,” norāda S. Bāliņa.

Galvenā uzņēmēju barjera – aplami pieņēmumi

“Loģiskās atlases” kustības biedri norāda, ka līdz šim MVU galvenais šķērslis IKT risinājumu ieviešanā ir bijuši maldīgi aizspriedumi par IKT piedāvātajiem risinājumiem. Starp populārākajiem pieņēmumiem ir mīts, ka mazie un vidējie uzņēmēji nevar atļauties IKT risinājumus, ka IKT risinājumu ieviešana ir pārāk sarežģīta vai arī tieši otrādi – uzņēmuma darbība ir tik specifiska, ka neviens IKT risinājums nevarēs tikt pielāgots viņu vajadzībām. Tāpat uzņēmēji mēdz kļūdaini uzskatīt, ka uzņēmums jau ir tik taupīgs un efektīvs, ka vēl vairāk optimizēt savu darbību nav iespējams.

IKT risinājumi efektivizē līdz pat 30% no uzņēmuma pamatbiznesa

Tomēr “Loģiskās atlases” kustības biedru pieredze pierāda, ka pat salīdzinoši vienkārši IKT risinājumi var ievērojami efektivizēt uzņēmuma darbību: par 20% samazināt dīkstāvi, par 40% palielināt klientu zvanu skaitu uzņēmumam, par 30% efektivizēt reklāmas budžetu, vairāk nekā par 25% ietaupīt ūdeni un citus resursus, par 60% samazināt papīra patēriņu.

3 vienkārši soļi uzņēmējam

Protams, šā brīža plašais IKT risinājumu klāsts var apmulsināt uzņēmēju, kas ikdienā neseko līdzi IKT nozares jaunumiem, taču “Loģiskās atlases” kustības biedri aicina uzņēmēju sekot “3 soļu programmai”, lai iesākums IKT risinājumu ieviešanā būtu vienkāršāks.

Pirmkārt: Uzņēmējiem būtu jāidentificē savs pamatbizness un rūpīgi jāpārskata budžeta pozīcijas, apzinoties, kuras no tām uzņēmumam būtu visbūtiskāk optimizēt. Vienlaikus svarīgi, ka IKT risinājumu ieviešana nevar tikt uztverta kā izmaksu pozīcija, bet gan kā investīcija, kuras rezultātā var ne tikai efektivizēt, bet pat ievērojami paplašināt uzņēmuma biznesu.

Otrkārt: Lai neapjuktu IKT piedāvāto risinājumu klāstā, informācijas meklēšanu būtu vērts iesākt ar savu nozares uzņēmumu aptaujāšanu un viņu pieredzes apzināšanu, piemēram, vēršoties savas nozares asociācijā. Savukārt par izvēlētā IKT piegādātāja kvalitāti un profesionalitāti var interesēties IKT nozares asociācijā, pārbaudot izvēlētā uzņēmuma reputāciju nozares uzņēmumu vidū.

Treškārt: Uzņēmuma vadītājam jārēķinās, ka IKT risinājums bieži vien prasīs arī darba kultūras maiņu no paša uzņēmuma darbiniekiem, kuriem ne vienmēr “patīk”, ka ieviestās tehnoloģijas seko līdzi darba laikā paveiktajam, pamana aprēķinu kļūdas, rūpīgi izmēra sasniegto rezultātu, identificē līdzi atbildēto/neatbildēto klientu zvanu skaitam vai pieprasa lietot darba vajadzībām izsniegtos viedtālruņus atbilstoši drošības prasībām.

Loģiskās atlases” aktivitātes

Kustības sākuma posmā “Loģiskās atlases” dibinātāji mudinās uzņēmumus pievērsties sava biznesa pārskatīšanai un dalīsies nozares zināšanās un pieredzē, lai paplašinātu uzņēmēju izpratni par IKT un tā sasaisti ar uzņēmumu pamatbiznesu. “Loģiskajā atlasē” iesaistīsies arī DEMO uzņēmumi – Scania Latvia, Valpro, Hausmaster “Labais Meistars”, Ozolciems tūre, Lattako un Euroaudit –,kuri ir gatvi eksperimentam testa režīmā ieviest savā uzņēmumā IKT risinājumus un regulāri ziņot par to ietekmi uz biznesu un procesu organizēšanu uzņēmumā. Tāpat “Loģiskās atlases” kustība stāstīs par aktualitātēm un pasaules tendencēm IKT jomā.

Par “Loģisko atlasi”

Loģiskā atlase ir Latvijas Informācijas un Komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) un Latvijas vadošo IKT uzņēmumu – Datakom, Datorzinību centrs, FIMA, Lattelecom, Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs, LMT, RealWeb Latvia un Telia Latvija. “Loģiskās atlases” kustības mērķis ir palīdzēt Latvijas uzņēmumiem celt savu digitālo kompetenci un demonstrēt IKT nozīmi produktivitātes, efektivitātes un konkurētspējas celšanā.

Klikšķiniet uz infografikiem, lai atvērtu pilnā izmērā:

infografika_17092015 infografika_17092015