Kaut arī Latvijā pēdējos gados straujāk nekā vidēji Eiropas Savienībā valsts un pašvaldību pakalpojumi tiek pārcelti elektroniskajā vidē, produktīvākas e-pārvaldes ieviešanai eksperti iesaka izvirzīt konkrētus mērķus.

Proti, būtu ieteicams valsts pārvaldi organizēt kā vienu publisku personu, veidot vienotu datu telpu un aktīvāk attīstīt vienotu tehnoloģiju arhitektūru.

Citiem vārdiem sakot, lai cilvēki varētu izmantot visas efektīvas e-pārvaldes un e-pakalpojumu priekšrocības, ir jāveic virkne pasākumu, kas skar gan valsts pārvaldē izmantoto datu pieejamību gan iestādēm savstarpēji, gan iedzīvotājiem, gan uzņēmējiem, gan arī pašu e-pakalpojumu attīstību un aktīvāku izmantošanu.

Šādi secinājumi izdarīti apjomīgā pētījumā „Ar pakalpojumiem saistīto informācijas sistēmu arhitektūras rekomendējamā modeļa izstrāde”, ko pēc Vides un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) pasūtījuma ar Eiropas Sociālā fonda finansiālu atbalstu sagatavojuši „PricewaterhouseCoopers”, „IS Consulting” un „Microsoft Latvia” eksperti.

„Pētījuma mērķis ir apzināt virzienus, kuros būtu jāattīsta publiskās pārvaldes informācijas sistēmas un informācijas tehnoloģiju infrastruktūra. Ekspertu grupa ir veikusi apjomīgu analīzi, un tās darba rezultāts ir ieteikumi, kurus ieviešot tiktu sasniegts vēlamais e-pārvaldes darbības līmenis. Tas ir solis pretī sakārtotai nākotnei, tādēļ ir prieks, ka VARAM izprot efektīvas e-pārvaldes nozīmi,” pētījuma svarīgumu apstiprina „PricewaterhouseCoopers” pārstāve Baiba Apine.

Viena no valsts pārvaldes strukturālajām reformām paredz izveidot vienotu valsts klientu apkalpošanas centru tīklu un pilnveidot publisko pakalpojumu sniegšanu, proti, iedzīvotājiem būtu jābūt iespējai vienuviet un sev ērtā formā – klātienē, internetā vai pa telefonu – atrisināt visus ar valsts vai pašvaldību iestādēm saistītos jautājumus.

Patlaban bieži vien esošie pakalpojumu sniegšanas risinājumi nav savstarpēji integrējami, liela problēma ir arī vispārpieņemtu standartu un vienotu apkalpošanas principu trūkums. Piemēram, nav nodrošināta klientu identifikācija pēc vienotiem kritērijiem, nav pietiekami attīstīta informācijas apmaiņa starp iestādēm, taču ir iespējams izstrādāt kvalitatīvāku procesu atbalstu un novērst funkcionāli līdzīgu infrastruktūru dublēšanos, secinājuši pētnieki.

Ja valsts pārvalde pārietu uz pilnībā elektronisku dokumentu apriti, kā arī optimizētu un digitālajā vidē pārceltu iekšējos procesus, tad uzlabotos publisko pakalpojumu sniegšana un efektīvāk tiktu izlietoti arī budžeta līdzekļi.

„Aprakstītās vīzijas īstenošana būtu cilvēkiem saprotamāka un pieejamāka valsts pārvalde. Protams, bezgalīgi papīru kalni pamazām kļūst par pagātni, tomēr joprojām nākas saskarties ar garām rindām, „futbolu” starp dažādām iestādēm un nevajadzīgu „papīru pārbīdīšanu”. Otrkārt, efektīva pārvalde ļautu ietaupīt nodokļu maksātāju naudu un izlietot to citu, sasāpējušu problēmu risināšanai, uzskata BiSMART meistarklašu organizatora „Big event” vadītāja Solvita Ķieģele.

Pētījumā iegūtie secinājumi un ieteikumi tiks prezentēti „BiSMART” konferencē „Biznesa tehnoloģijas efektīvai valsts pārvaldei”, kas norisināsies 26.maijā.

“BiSMART” ir platforma, kur tiekas bizness, idejas un viedās tehnoloģijas. BiSMART apvieno progresīvākos, veiksmīgākos un atvērtākos uzņēmumus, kas ir saistīti ar biznesa tehnoloģiju pakalpojumiem un ir plaši pazīstami kā Latvijā, tā pasaulē. Vienkārši par sarežģīto! Vairāk par BiSMART aktivitātēm var uzzināt šeit: www.bismart.lv

Komentāri 2

Leave a Reply

  • Figņa
    May 20, 2015, 16:39

    E-pārvalde ir, bet rīki ar ko atvērt un parakstīt e-dokumentus mobilajās (planšetās vai viedtālruņos) ierīcēs nav!

  • Peģikovs
    May 20, 2015, 04:14

    Cik nācies sakārties ar valsts pārvaldi un e-lietām, secināts tikai viens – 95% valsts pārvaldes darbinieki izpratne un pielietojums ir Āfrikas mežoņu līmenī