Tehnoloģiju attīstība studēšanu ir padarījusi pieejamāku, taču tajā pašā laikā padarījusi vieglāku cita autora darba satura pārveidošanu – sākot no neprecīzām atsaucēm, līdz pat cita autora darbā paustās domas piesavināšanos un darba pilnīgu pārkopēšanu, šādi veicot autortiesību pārkāpumu.

“Plaģiātisms ir kaitniecības veids pret konkrēta oriģināldarba autoru, kas grauj mācību iestādes prestižu, ticamību jaunā speciālista profesionālajām kvalitātēm un mazina valsts kopējo konkurētspēju. Turklāt salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm Latvija atpaliek no godīguma principu īstenošanas akadēmiskajā vidē,” saka plag.lv pārstāvis Arturs Vinckevicius.

Kā tiek izvērtēts plaģiātisms?

Plaģiātisms var rasties nolaidības un nezināšanas, bet arī tīšas ļaunprātības dēļ, tāpēc plaģiātismu var izvērtēt dažādu līmeņu nodarījumos:

  • Otra autora darbs ir norakstīts vārds vārdā;
  • Darbā atrodamas vienādas satura daļas, uz kurām nav norādītas atsauces;
  • Saturs tiek pielāgots konkrētajam darbam, taču nav norādītas atsauces uz pirmavotu;
  • Darbā tiek izmantoti citāti bez atsaucēm;
  • Darbā tiek izmantoti citāti no neesošiem darbiem;
  • Darbs ir noformēts ar korektām atsaucēm uz pirmavotu, taču trūkst paša autora oriģināldomas.

Ierasti plaģiātisma aizdomu gadījumā darba autoram jāuzrāda darba piezīmes, kā arī jāizskaidro darba rakstīšanas process. Plaģiāts tiek izvērtēts pēc diviem aspektiem – valodas un darba satura, paustajām idejām.

Ja studentam nav pietiekami labas zināšanas studiju un zinātniskās pētniecības metodikā, tad nolaidības dēļ viņš piesavinās citam autoram raksturīgo izpausmi vai nolaidības dēļ aizmirst minēt atsauci. Taču pietiekami bieži ir arī tīši zagšanas gadījumi, kuriem par pamatu ir laika trūkums darba izstrādāšanai vai vienkārši bezatbildība.

Taču mūsdienās, izmantojot tehnoloģiju sniegtās iespējas, darbus viens pret vienu var salīdzināt vēl ērtāk un ātrāk arī tad, ja oriģināldarbs ir rakstīts jau pirms 15 gadiem vai ir citā valodā. Tehnoloģiju iespējas ļauj analizēt darbus no šādiem aspektiem: meklējot līdzības valodā un vienādas gramatiskās kļūdas. Izmantotos citātus un bibliogrāfiju, veidu, kādā ir rakstīts konkrētais darbs: vai tā ir eseja, domraksts vai pētījums.

Jāmācās no Polijas

“Plaģiātisma apkarošanas jomu Latvijā varētu salīdzināt ar situāciju, kad ceļu satiksmes ātrums netiek kontrolēts un visi brauc tik ātri, cik paši to vēlas,” – situāciju Latvijā raksturo plag.lv pārstāvis Arturs Vinckevicius un aicina šajā jautājumā mācīties no citām valstīm.

Kā pozitīvu piemēru plaģiātisma apkarošanā Vinckevicius min Poliju, kas ir izstrādājusi 4 sistēmas, ar kuru palīdzību iespējams pārbaudīt teksta autentiskumu, kā arī īsteno tiesību aktus, kas paredz, ka katrai universitātei un koledžai ir jālieto kāda no šīm programmatūrām un pret autortiesību pārkāpējiem tiek virzīta krimināllieta. Autordarbs ir intelektuālā īpašuma veids.

Latvijā par plaģiātismu studentu atskaita no augstskolas. Analizējot plaģiātisma statistiku, tas ir vairāk raksturīgs mazāk attīstītajās valstīs un valstīs ar siltāku klimatu. Viszemākais plaģiātisma līmenis ir Dānijā.

Plaģiātisma pārbaudes sistēma plag.lv apkalpo klientus 90 valstīs, nodrošinot servisu, kas ļauj pārbaudīt teksta līdzīgumu dažādās valodās vairāk nekā 14 triljonos dažādās interneta vietnēs. Sistēmas lietotājs var iegūt detalizētu atskatu un informāciju par teksta oriģinālavotu. Sadarbojoties ar universitātēm, Plag.lv nepārtraukti uzlabo servisa kvalitāti, kļūstot par mācību spēka un arī pašu studentu darba instrumentu dažāda līmeņa mācību iestādēs, kā arī dažādām institūcijām piedāvājot dokumentu oriģinalitātes pārbaudi.

Komentāri 1

Leave a Reply

  • Tas pats Jānis
    March 9, 2016, 12:06

    Kas cits sunim asti cels?….