Konkurētspējīgs uzņēmums var būt tikai tāds, kas biznesā izmanto tehnoloģijas. Tomēr bieži vien mikrouzņēmumiem nepietiek finansējuma digitālo risinājumu ieviešanai. Tāpēc Latvijas vadošo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) uzņēmumu kustība “Loģiskā atlase” ir apkopojusi sešus noderīgākos bezmaksas digitālos risinājumus.

Eksperti gan atgādina – bezmaksas digitālie risinājumi nereti ir īstermiņa risinājumi uzņēmumos ar nelielu darbinieku skaitu. Savukārt ilgtermiņā, uzņēmumam attīstoties, IT sistēmas ir veidojamas, balstoties uz profesionāliem maksas risinājumiem un programmatūru ar piegādātāja garantiju.

E-pasts un kalendārs: Outlook

Elektroniska pasta kastīte ir nepieciešama arī tiem uzņēmumiem, kuru nodarbošanās nav saistīta ar digitālo vidi, piemēram, viesu nami, zemnieku saimniecības vai mājražotāji. Ērtākā un funkcionālākā bezmaksas e-pasta iespēja ir Outlook.com. E-pasts ir viegli saprotams, ērti lietojams un drošs, turklāt tam arī bez maksas ir pieejamas dažādas papildfunkcijas, piemēram, digitālā piezīmju grāmatiņa OneNote, kas ir parocīgs rīks sapulču piezīmēm.

E-pasta komplektā pieejams arī bezmaksas kalendārs, kurā var ne tikai plānot tikšanās, bet arī saņemt automātiskus atgādinājumus par dienas plāniem. Tas ir ērts risinājums, ja jāstrādā komandā ar citiem kolēģiem – elektroniskajā kalendārā var redzēt viņu noslodzi un rezervēt laiku.

Darbu plānošana: Trello

Detalizētai darbu plānošanai noderēs Trello.com. Šis darba vadības rīks veidots uz kartīšu principa – uz darba sienas tiek saliktas kartītes ar darba uzdevumiem, kurus klasificē pēc to statusa, piemēram, idejas, darāmie darbi, procesā, paveikts. Šāda sistēma ļauj sekot līdzi katram darba posmam, pievienot komentārus, failus. Trello palīdz ietaupīt laiku, jo tas nav jātērē garās e-pastu sarakstēs – visa informācija pieejama apkopotā un pārskatāmā veidā, turklāt paveiktos uzdevumus var saglabāt arhīvā un vēlāk tos pārskatīt.

Darbs ar dokumentiem: Office 365

Ja uzņēmējam ikdienā jāstrādā ar dokumentiem, piemēram, jāraksta iesniegumi, jāgatavo aprēķinu tabulas, prezentācijas, tad kā bezmaksas risinājumu var izmantot Google Docs. Taču jābūt piesardzīgiem un kritiski jāizvērtē, kāda informācija ir dokumentos – izstrādātājs patur tiesības pārdot informāciju reklāmdevējiem. Taču par nelielu samaksu (mazāk par 5 eiro mēnesī) iespējams iegādāties oficiālu un drošu pakalpojumu – Office 365. Tas ir “mākoņa” risinājums, ar kuru var darboties no jebkuras vietas, kur pieejams interneta pieslēgums. Office 365 piedāvā iespēju strādāt ar Microsoft Word, Excel, PowePoint un cirtām programmām.

“Nākamais solis, kad uzņēmums paplašinās, ir nepieciešamas arī plašākas iespējas darbā ar dokumentiem – ne tikai to sagatavošana, bet arī meklēšana, saskaņošana un integrācija ar citām uzņēmuma sistēmām un citas funkcijas. To var atrisināt ar dokumentu vadības sistēmu, kur uzņēmumiem pieejami gan standarta risinājumi, gan individuāli izstrādāti risinājumi specifiskām vajadzībām,” stāsta Datorzinību Centrs valdes priekšsēdētājs Andris Ķikāns.

Paraksts: eParaksts

Rēķinu, rīkojumu, līgumu parakstīšana un pat uzņēmuma reģistrācija vairs nav jāveic papīra formā, jo to ar tādu pašu juridisku spēku var izdarīt elektroniski, izmantojot eParakstu. Elektroniskais paraksts ļaus taupīt gan laiku, gan naudu, dokumentus var parakstīt no jebkuras vietas pasaulē, kur vien ir pieejams internets. eParaksts pieejams bez maksas eID kartē ar 120 bezmaksas parakstīšanas reizēm, ko nodrošina valsts. Savukārt par nelielu samaksu to var izmantot viedkartē un portālā www.eparaksts.lv.

Lai parakstītos ar eID karti vai viedkarti, nepieciešama bezmaksas programmatūra eParakstītājs, kam turklāt ir arī papildfunkcijas – iespēja vienlaikus parakstīt vairākus dokumentus, uzreiz pēc to apstrādes nosūtīt adresātiem u.c. Tāpat eParakstu var integrēt uzņēmuma dokumentu vadības un citās sistēmās.

Mārketings: Mailchimp

Uzņēmumiem, kam nepieciešama regulāra saziņa ar klientiem, piemēram, informācija par jaunākajiem produktiem un pakalpojumiem, īpašajiem piedāvājumiem, tradicionālā e-pasta sūtījuma vietā praktiskāk ir izvēlēties bezmaksas rīku mailchimp.com. Mailchimp vidē ir plašas iespējas sūtījumu (newsletter) vizuāli noformēt, padarot to pārskatāmu un uzmanību piesaistošu. Taču vēl svarīgāka ir iespēja sekot līdzi izsūtīto e-pastu atdevei – redzēt, cik un kādi adresāti ir to atvēruši, uz kādām saitēm tie klikšķinājuši, cik ilgu laiku veltījuši e-pasta lasīšanai u.tml.

Reklāmas atdeves mērīšana: Google Analytic 

Ja uzņēmumam ir mājaslapa, to var izmantot potenciālo klientu piesaistei, pie nosacījuma, ka tiek analizēta tās apmeklētāju uzvedība. Visvienkāršākais bezmaksas rīks ir GoogleAnalytic.com. Tas dod gana daudz vērtīgas informācijas par apmeklētāju demogrāfiskajiem datiem, ģeogrāfiju, kā arī par lapas apmeklēšanas tendencēm un ļauj izvērtēt, kā pildās lapai uzstādītie komerciālie mērķi, piemēram, cik daudz tiek aizpildītas kontaktu formas. E-komercijas gadījumā Google Analytic jau vēlami sarežģītāki uzstādījumi.

“Bieži uzņēmumi sākot analizēt reklāmas atdevi ir pārsteigti, jo bija domājuši pilnīgi pretējo, prognozējot, kurš reklāmas kanāls strādā un kurš nē. Ja mērķtiecīgi seko līdzi reklāmas aktivitāšu atdevei, bieži atklājas, ka to var būtiski kāpināt, vai tieši otrādi – tai nav vērts tērēt resursus. Nākamais solis pēc Google Analytic ir mūsu uzņēmuma Call Tracking.lv pakalpojums, kas ļauj sekot līdzi žurnālos, avīzēs, televīzijā un vidē izvietotās reklāmas atdevei, analizējot, cik daudz cilvēku ir zvanījuši no šīm reklāmām, cik kvalitatīvi ir bijuši šie zvani,” stāsta digitālās mārketinga aģentūras RealWeb Latvia vadītāja Velta Mestere.

Komentāri 3

Leave a Reply

  • as
    March 30, 2016, 17:26

    Neviens no šiem nav bez maksas! 5EUR par lietotāju nav maz.
    Pat Oulook, lai lietotu, vajag Exchange, kas nav mazajiem paceļams!

    • Cau rasma
      March 31, 2016, 06:47

      Outlook.com, no maksas – deac.lv bija exchange nedārgs

  • Valdis
    March 29, 2016, 10:12

    Tie nav bezmaksas, bet gan reklāmas risinājumi, kuriem jānoķer un jāpieradina pie produkta potenciālais pircējs. Tik daudz jau nu ekspertiem vajadzētu zināt, ka eksistē mārketinga freemium modelis. Smieklīgi, ka uz šo mārketingu iekrīt ne tikai potenciālie klienti, bet arī “eksperti”, kas bez maksas reklamē svešus produktus.