Pēdējo divu gadu laikā datorspēles piedzīvo renesansi. Aizvien jaunākas, jaudīgākas un labāk aprīkotas ierīces veikalu plauktos vilina gan ar ārējo izskatu, gan ar plašu funkcionalitāti. Tomēr datorspēļu sākums nebija tik spilgts. Amerikāņu zinātniskajās iestādēs tās projektēja gandrīz vai kā jaunas atombumbas to izstrādē bieži piedalījās pat tie paši zinātnieki.

Analogais laikmets

1947. Alans Turings, tas pats, kurš izmantoja poļu bumbas metodi vācu šifru uzlaušanai ar Enigmas palīdzību, raksta teorētiskos pamatus pirmās datorspēles ― šaha radīšanai. Tomēr šī ideja netiek realizēta praksē.

1950. Tiek radīta pirmā publiski pieejamā datorspēle Krustiņš un nullīte. Dr. Josefs Keitss izstrādā teorētisko modeli, un pēc tam uzbūvē datoru Bertie the Brain (Brain — angļu val. “smadzenes”), kas spēj komunicēt ar spēlētāju ar elektronisko lampu palīdzību. Šis dators ir 4 metrus augsts metāla skapis, un to publiski eksponē 2 nedēļu izstādē, kur pie tā veidojas garas interesentu rindas, kas vēlas pārbaudīt, vai tas spēj spēlē uzvarēt cilvēku.

1952. Grafisko saskarņu ieviešana. Spēle ir tā pati — Krustiņš un nullīte, bet tās iedarbināšanai grafiskā versijā tiek izmantots 0,5 MHz akadēmiskais dators EDSAC ar 1 kB operatīvo atmiņu.

1958. Tiek ieviests animēts attēls, kura parādīšanai izmanto, pie analogā datora pieslēgtu osciloskopa ekrānu. Multiplayer tipa spēli Tennis for two var spēlēt vienlaicīgi divi cilvēki. Tās autors ir inženieris Viljams Higinbotams no komandas, kas radīja pirmo atombumbu.

Infographic_Datori_spēlētājiem

Klikšķiniet uz infografika, lai atvērtu to pilnā izmērā

Digitālais laikmets

1962. Grafisko saskarņu attīstība veicina aizvien jaunu un sarežģītāku nosaukumu veidošanos. Kārtējais spēļu attīstības pavērsiens ir Spacewar! Tā ir pirmā no iekārtas neatkarīgā spēle. Īsā laikā tā izplatās ASV augstākajās mācību iestādēs. Spēles iedarbināšanai izmanto datoru PDP-1 ar frekvenci 0,2 MHz. Tas maksāja 120 000 ASV dolārus (ņemot vērā inflāciju, 2015. gadā šī summa būtu ekvivalenta gandrīz 1 miljonam dolāru ).

1968. Ralfs Baers (Ralph Baer), „video tēvs”, iesniedz patentu uz video konsoli, kas kalpo spēļu iedarbināšanai. Patentu 1973. gadā iegādājas firma Magnavox un izmanto jaunu spēļu iekārtu projektēšanai un licenču pārdošanai citiem video spēļu ražotājiem.

Jaunas industrijas dzimšana

Līdz pat septiņdesmito gadu sākumam datorspēles bija jaunums, ko lietoja ļoti ierobežota sabiedrības daļa ― cilvēki ar tehnisko izglītību, kuriem bija pieejami datori. Praktiski tās izmantoja zinātniskās iestādēs un lielās korporācijās, kuras varēja atļauties iegādāties datoru.

Viss mainījās ar pirmo žetonu spēļu automātu parādīšanos.

1971. Pirmais komerciāli pārdotais spēļu automāts Computer Space. Neilgi pēc tā Atari demonstrē savu spēļu automātu ar populāro nosaukumu Pong. Iekārtas ātri gūst komerciālus panākumus un veicina datorspēļu industrijas popularizāciju un tālāko attīstību.

1972. Magnavox izlaiž pirmo mājas video konsoli — Odyssey. Šī uzlabotā ierīce ir pieslēdzama pie televizora un spēj darbināt 12 dažādas spēles ar kulta Pingpongu priekšgalā. Konsole maksā 99 ASV dolārus ( 2015. gadā, ņemot vērā inflāciju, tas būtu 600 dolāri).

1975. Atari savu mājas konsoli izlaiž 3 gadus pēc Magnavox. Neraugoties uz Magnavox lielajiem panākumiem, Atari ātri iekaro tirgu ar kvalitāti. Firmas programmētāji par to saņem balvu ― korporatīvu džakuzi.

1977. Atari dominance tirgū pieaug. Modelis 2600 ir aprīkots ar maināmu kārtridžu sistēmu.

1978. Magnavox nepamet nozari. Gadu pēc Atari 2600 izlaiž Odyssey2, pirmo konsoli, kas ir aprīkota ar 49 taustiņu klaviatūru.

1979. Četri Atari darbinieki nodibina savu firmu Activision. Revolucionāra pieeja spēļu veidošanā bez iekārtu radīšanas to darbināšanai. Atari 2600 kļūst par vispārinātu spēļu konsoļu nosaukumu.

Konsoļu zelta laikmets

1980. Japāņu firma Namco prezentē savu spēli Puck-Man. Baidoties, ka Amerikas tirgū nosaukums var tikt mainīts ar aizskarošu, to aizvieto ar Pac-Man. Spēle gūst lielus panākumus, pateicoties savam varonim — pirmajam animētajam spēļu varonim.

Pateicoties iekārtu cenu kritumam, tajā laikā sāk izplatīties mājas datori. Pirmā datora Sinclair ZX80 cena ir zemāka par 200 ASV dolāriem (pēc inflācijas pārrēķina, virs 600 dolāriem).

1982. Commodore 64 prezentācija. Lai gan dārgāks un mazāk jaudīgs nekā ZX Spectrum, jaunais dators ir aprīkots ar uzlabotu grafisko attēlu un skaņu, kas ļoti veicina spēļu attīstību.

1983. Intel izlaiž pirmo grafisko noformējumu, kas ļauj skatīt attēlu 8 bitu krāsainā displejā ar 256×256 pikseļu izšķirtspēju. Tā cena ir 1000 ASV dolāri.

1986. Jaunas konsoles Nintendo NES prezentācija: 8 bitu grafika, uzlabota skaņa un ātrāka spēļu ielādēšana. Tajā pašā laikā Sega prezentē konkurējošu konsoli SMS, kas ir aprīkota ar 3D brillēm. Neraugoties uz to, lielākus panākumus tirgū gūst NES.

1987. Tirgū ienāk C64 pēctecis Amigo 500. Pateicoties jaudīgajiem mezgliem: grafikas līdzprocesoram 512 kB un atmiņai RAM, ierīce ātri kļūst ļoti populāra. A 500 ir aprīkots ar diskdzini, kas ir lētāks par kārtridžu. Vairāk nekā 50 000 spēļu tika radītas speciāli Amigo 500.

1989. Nintendo izlaiž pārnēsājamu konsoli Game-Boy.

3D laikmets

Neskatoties uz konsoļu attīstību un labāku piemērošanos spēļu vadībai ar kontroliera palīdzību, datori dominēja spēļu vidē. 90. gadu sākumā konsoļu lietotāji bija ierobežoti ar 2D grafiku, bet personālo datoru īpašnieki jau varēja baudīt Wolfenstein 3D.

1994. Jau prezentācijas dienā tiek pārdoti 100 000 Sony PlayStation eksemplāri.

1996. Ātrs 3D spēļu skaita pieaugums un pieprasījums pēc jaudām paātrina procesoru attīstību, bet ne tikai. Firma 3dfx izlaiž pirmo kulta grafisko akseleratoru Voodoo 1, kas pārņem no datora 3D aprēķinu slodzi. Vienlaicīgi nāk klajā pirmā spēle Quake, kura pierāda, ka 3D paātrinājums rada neticamu atšķirību. Spēles lauka, varoņu, ēnu un apgaismojuma attēlojums ir elpu aizraujošs.

1998. Voodoo 2 atstāj konkurentus (tajā skaitā konsoles) tālu aizmugurē. Izšķirtspēja 800 x 600 pikseļi (SLI režīmā pat 1024 x 768 pikseļi) ļauj 3dfx nospraust jaunus mērķus vairākus gadus uz priekšu. Konkurence pastāv (pirmais GeForce 1999. gadā) , bet pagaidām tas neapdraud Voodoo dominanci.

2000. Otrā Sony PlayStation ģenerācija nosaka grafikas kvalitātes standartus. Šī ir pirmā spēļu konsole ar DVD diskdzini.

2001. Tirgū ienāk Xbox ― pirmā konsole ar iebūvētu cieto disku un HD izšķirtspējas atbalstu.

Dzīšanās pēc gigaherciem

Gadsimtu mijā grafiskās kartes attīstās ātrāk par procesoriem. Centrālo procesoru takts frekvence ir apmēram 1–1,3 GHz.

2002. NVIDIA pārņem 3dfx un turpina jaunu grafisko karšu ražošanu, paaugstinot jaudu un grafikas renderēšanas kvalitāti.

2004. Vispopulārākās MMORPG tipa spēles World of Warcraft prezentācija. 2011. gadā to spēlē 11 miljoni cilvēku visā pasaulē.

2005. Pirmo divkodolu procesoru prezentē nevis tirgus līderis Intel , bet gan konkurējošais AMD. Spēļu tirgū diviem kodoliem ir kolosāla nozīme, ņemot vērā tā laika Pentium IV, kas nespēja nodrošināt grafiskajām sistēmām nepieciešamo jaudu.

2006. PlayStation 3 iezīmē jaunus rekordus grafikas kvalitātē. Konsole maksā 600 ASV dolārus un nodrošina ievērojami augstāku grafikas kvalitāti nekā vairākkārt dārgāki datori. Konsole ir ērta lietošanā.

2008. NVIDIA prezentē GeForce GTX 8800monstru ar 768 MB atmiņu VRAM un GPU ar frekvenci 575 MHz. Varenā kartes jauda ļauj celt grafikas kvalitāti. Parādās kropļojumu novēršanas (antialiasing) iespēja (AA x16), HDR apgaismojums, Motion Blur, asuma dziļums. Spēļu grafiskais atainojums kļūst arvien reālistiskāks.

Kronis virzās pie … lietošanas ērtībām

Ap 2010. gadu rodas aizvien jaudīgāki procesori un grafiskās kartes, kas vairs nevienu nepārsteidz. Grafikas kvalitāte kļūst aizvien augstāka, bet progress palēninās. Pieaug konsoļu lietošanas ērtības, tām pārsvarā ir slēgtas platformas, kas ļauj pretoties pirātismam.

Spēļu tirgū attīstās profesionālu geimeru, Steam un spēļu straumētāju nišas , kas pakāpeniski iespaido datoru tirgu. Parādās spēlētājiem paredzēto piederumu kategorijas: īpašas peles, klaviatūras, austiņas, monitori.

2013. PlayStation 4 un Xbox One spēļu konsoļu prezentācija. Jaunākās paaudzes konsoles no gigantiem Sony un Microsoft.

2014. Mobilo grafisko karšu GTX 9XXM prezentācija — varens mobilo iekārtu jaudas lēciens.

2015. Datori geimeriem atšķiras ne tikai ar lielu jaudu, bet arī ar modernām dzesēšanas sistēmām, kā piemēram, stacionārajā datorā Acer Predator G6, kurā, bez standarta ventilatoriem, ir instalēts tunelis, kas rada piespiedu gaisa plūsmu korpusa iekšpusē.

Attīstās arī pārējie komponenti, tajā skaitā monitori gemeriem.

2014. Pirmais 4K monitors ar NVIDIA G-Sync atbalstu ― Acer XB280HK.

2015. Pirmais monitors ar 200 Hz atjaunošanās frekvenci ― Acer Predator Z35.

2016.+ Turpmākajos gados varam sagaidīt spēļu ierīču tālāku attīstību. VR (virtuālās realitātes) brilles, izliekti monitori, daudzkanālu austiņas… Visi šie jauninājumi ir vērsti tam, lai radītu klātbūtnes iespaidu spēļu pasaulē, un tas piesaistīs vēl vairāk spēlētāju.

Komentāri 3

Leave a Reply

  • Bils
    December 18, 2015, 09:28

    Interesanti uzrakstīts! Nebiju pat piefiksejis šo monstru Acer Predator Z35 monitoru, jāpagaida konkurentu atbilde, lai cena nokrīt ;)

  • Rotors
    December 17, 2015, 19:04

    Labs raksts. Nākamajos pāris gados laikam visinteresantāk būs pavērot kā attīstīsies VR tehnoloģijas. Viss drošvien būs atkarīgs no cenas un spēļu piedāvājuma. Pats plānoju Oculus Rift paņemt day one, ja cena nebūs kosmoss.

  • me
    December 17, 2015, 13:22

    Interesanti bija palasīt :)