Pirms iegādāties viedpulksteni aktīvam dzīvesveidam, svarīgi atbildēt uz vairākiem jautājumiem, lai veiktu pareizo izvēli. Tā kā jaunās paaudzes “gudrie” sporta pulksteņi ietver neskaitāmas iespējas, tehnoloģiju zīmols “Garmin” kopā ar profesionāliem sportistiem atgādina, ka būtiski ir izvērtēt, kas no to klāsta noderēs lietošanai ikdienā, bet kas nepieciešams – treniņos.

Maratonists_Andrejs_Jesko_Foto_NoPrivataArhiva

Kādam nolūkam – ikdienas aktivitātēm, treniņiem vai abām nodarbēm?

Cik jaudīgu un funkcijām pārpilnu sporta viedpulksteni izvēlēsies, noteiks tas, vai svarīga ir tikai ikdienas aktivitāšu uzskaite ar retiem skriešanas treniņiem vai izbraucieniem ar velosipēdu vai tomēr papildus visām ikdienas lietām regulāri nodarbojies ar kādu sporta veidu, kurā nepieciešams uzraudzīt savu ķermeņa stāvokli un tā sniegumu treniņu laikā.

Maratonists Andrejs Ješko iesaka ikvienam, kurš regulāri nodarbojas ar skriešanu, izmantot pulsometru, turklāt jaunākajos “Garmin” viedpulksteņos, kuri pielāgoti gan treniņiem iekštelpās, gan ārā, pulsa mērītājs ir iebūvēts jau pašā ierīcē: “Ne vienmēr pašsajūta atbilst organisma funkcionālajam stāvoklim, tāpēc treniņos, īpaši, ja skrējējs ir labi atpūties, var ‘pārķert’, kas var radīt pārslodzi. Tāpēc svarīgi zināt savas pulsa zonas un treniņos atkarībā no plānotās skrējiena intensitātes ievērot tās.Viedierīce ir ne tikai lielisks skriešanas “gadžets” un socializēšanās rīks, izmantojot daudzas skriešanas aplikācijas, bet arī vērtīgs skriešanas progresa un veselības stāvokļa monitorēšanas instruments. Arī ārpus treniņiem ierīce sniedz vērtīgu informāciju: regulāri no rītiem veicot pulsa mērījumus, ir pieejama objektīva informācija gan par to, kā noris trenētības progress, gan kā noritējis organisma atjaunošanās process kopš iepriekšējiem treniņiem.”

Tāpat atkarībā no ierīces lietošanas mērķa svarīgi pievērst uzmanību arī baterijas darbības laikam – ikdienas un treniņu režīmā. Pašreiz, piemēram, pieejama fitnesa aproce, kas darbojas ikdienas aktivitāšu uzskaitei pat gadu bez papildu uzlādes. Visiem jaunās paaudzes sporta pulksteņiem uzlabots baterijas darbības laiks, sasniedzot 11 līdz 16 stundas treniņa režīmā, bet ikdienas aktivitāšu uzskaites un viedpaziņojumu režīmā – līdz pat četrām nedēļām bez uzlādes.

Cik svarīga ir detalizēta datu analīze?

Sporta viedpulkstenis var būt ne vien elegants aksesuārs un treniņu palīgs, bet arī labs motivators. Piemēram, prasmīgi analizējot datus par skrējienu, iespējams uzlabot skriešanas tehniku un līdz ar to savu sniegumu treniņā vai jau sacensībās. “Viedpulkstenī ir funkcijas, kas parāda ķermeņa vertikālo jeb lieko kustību skriešanas laikā; veic soļa garumu mērījumu; norāda soļu biežumu skriešanas minūtē; labās un kreisās kājas balansu, kas ļauj redzēt, vai skrienot abas ķermeņa puses ir līdzsvarām; arī laiks, ko pēda pavada saskarē ar skriešanas segumu. Tie visi ir skriešanas efektivitātes rādītāji, kas tiešā veidā ietekmē skriešanas tehniku un ātrumu distancē. Pats to izpētu tiešsaistes vietnē “Garmin Connect”, ilgākā laika periodā pārskatāmi analizējot tur automātiski augšuplādētos treniņu datus,” skaidro maratonists Andrejs Ješko.

Savukārt vieglatlēte un “Train2Win.lv” trenere Anita Kažemāka atzinīgi vērtē daudzveidīgās iespējas salīdzināt datus: “Piemēram, viedpulkstenī “Forerunner 630” soļu skaitīšanas opcijās ir iespēja salīdzināt nedēļas griezumā ne tikai to, cik daudz kustību veikts treniņu laikā, bet arī to, cik soļi noieti ārpus treniņa. Interesanta ir jaunā funkcija, kur viedpulkstenis prognozē sacensību rezultātus. Ja piedalies sacensībās, vēlāk to var salīdzināt arī ar reālajiem finiša rezultātiem.”

Izvēloties viedpulksteni, jāpievērš uzmanība tam, vai un kā ir iespēja analizēt uzskaitītos datus. Piemēram, “Garmin” ir izstrādājis bezmaksas tiešsaistes vietni “Garmin Connect”. Tajā dati tiek automātiski augšuplādēti, redzot visu sniegumu dažādos griezumos; tāpat ar rezultātu var viegli dalīties sociālos tīklos vai veidot savus mērķus vienatnē vai kopā ar citiem viedierīču lietotājiem, uzstādot sev piemērotus izaicinājumus tiešsaistē un sekojot progresam, vienlaikus uzraugot veselības stāvokli. Turklāt ir iespēja izmantot bez maksas gatavus treniņu plānus, kas atbilst lietotāja fiziskajai sagatavotībai. Piemēram, “Garmin Forerunner 630” jau nosaka skrējēja anaerobo slieksni, pie kura sāk izdalīties pienskābe, lai novērstu pārtrenēšanās iespēju.

Vai būtiski būt pieejamam pat treniņu laikā?

Ja dzīvesveids paredz to, ka nedrīkstat palaist garām kādu svarīgu zvanu, SMS, ienākošo e-pastu vai pat gaidāt kādu sociālo tīklu paziņojumu, sporta viedpulkstenis var kalpot par jūsu sabiedroto. Jaunākās paaudzes viedpulksteņos “Forerunner” ir iespēja, sapārojot tos ar viedtālruni, saņemt visu iepriekšminēto informāciju viedpulkstenī.

Zīmola „Garmin” jaunās paaudzes pilnveidotie „Forerunner” trīs sporta viedpulksteņi (modeļi 230; 235; 630) piemēroti dažādu līmeņu skrējējiem – no iesācēja līdz profesionālim. Visi trīs jaunie „Garmin” viedpulksteņi ir ar pasaulē vienīgajiem krāsainiem un lieliem ekrāniem, vieglu svaru, daudzveidīgu aplikāciju atbalstu gan sportam, gan izklaidei “Connect IQ” un savienojamību ar citām ierīcēm. Tas ir veids, kā rūpēties par skrējēja iespēju trenēties saskaņā ar savu ķermeni, ļaujot izmantot gatavus bezmaksas treniņu plānus un pārskatāmi analizēt datus bezmaksas “Garmin Connect” vietnē. Portālā VSK “Noskrien.lv” pieejami plašāki jaunās paaudzes “Garmin Forerunner” viedpulksteņu apskati: http://www.noskrien.lv/garmin-forerunner-630/ un http://www.noskrien.lv/garmin-forerunner-225/.