Kā zinātniski noskaidrots – jo ilgāk skatāmies tālruņa ekrānā, jo lielāks ir spiediens uz muguru un kaklu, radot problēmas, kas tiek apzīmētas kā „text neck” jeb „saziņas kakls”. Taču, kā apgalvo tirgus analītikas uzņēmums GfK, viedtālruņu lietotāju skaits pasaulē pērn ir pieaudzis par 23%, un arī Latvija nav izņēmums – viedtālruni lieto gandrīz puse iedzīvotāju, attiecīgi no „viedtālruņu ēras” izvairīties nav iespējams. Tādēļ „Samsung Electronics Baltics” eksperts Jānis Lejnieks un sertificēta fizioterapeite, fitnesa studijas vingrosev.lv vadītāja un sporta zinātnes doktore Ieva Kundziņa iesaka kā parūpēties par kakla labsajūtu pēc ilgstošas tālruņa lietošanas.

Foto_1

Kā atklājis ASV muguras ķirurgs Kenets Hansrajs (Kenneth Hansraj), ilgstoša skatīšanās lejup tālruņa ekrānā var negatīvi ietekmēt mugurkaulu. Neitrālā pozīcijā pieauguša cilvēka galva sver aptuveni 4-5 kg. Ja galva tiek noliekta par 15 grādiem uz priekšu, spiediens uz kakla mugurkaulu ir jau ap 12 kg, 30 grādos – ap 18 kg, 45 grādos – ap 22 kg, bet 60 grādos pat 27 kg.

TNS dati par 2014. gadu liecina, ka Latvijas iedzīvotāji dienā vidēji 2 stundas 26 minūtes skatās tālruņa ekrānā. Gadā tās ir aptuveni 700 līdz 900 stundas, ko pavadām ar noliektu galvu, izraisot papildu spiedienu uz sprandu. Tas var radīt galvassāpes, reiboni, kakla un plecu sāpes, turklāt ilgtermiņā novest arī līdz nopietnākām sekām.

Lai no tā izvairītos, „Samsung Electronics Baltics” eksperts Jānis Lejnieks iesaka:

Turi tālruni augstāk. Ierīci ieteicams turēt acu līmenī, lai samazinātu spiedienu uz kaklu. Ja tas neizdodas, tad tālruņa ekrānā var skatīties ar lejupvērstu skatienu, nevis fiziski noliecot galvu. Turklāt – varbūt ziņas vietā ir vērts piezvanīt?

Lieto tālruni retāk. Mūsdienās ziņapmaiņas aplikācijas, piemēram, WhatsApp, ir pieejamas arī datorā, ļaujot izvairīties no neērtās skatīšanās mazajā ekrānā. Turklāt, līdzīgi kā ieteikts darīt darbā ar datoru, arī aktīvas viedtālruņa lietošanas laikā vēlams ik pa pusstundai ieturēt atpūtas pauzes, kurās atpūtināt ne tikai acis, bet arī muguru un kaklu.

Izstaipies un atslābinies. Lai atslābinātu muskuļus pēc ilgas ziņu rakstīšanas sesijas, sertificēta fizioterapeite, fitnesa studijas vingrosev.lv vadītāja un sporta zinātnes doktore Ieva Kundziņa rekomendē vienkāršus stiepšanas un atslābināšanās vingrinājumus. Muguras veselībai derēs plecu izapļošana, kustību uz aizmuguri akcentējot tā, lai satuvinās lāpstiņas. Garu matu īpašniecēm palīdzēs pakausī saņemta matu aste, kas ieelpas brīdī „jāstiepj debesīs”, tā pastiepjot mugurkaulu, taču pleci jātur nolaisti. Izelpojot jāatslābinās.

Viens no vienkāršākajiem vingrinājumiem plecu izstaipīšanai ir to „celšana līdz ausīm” ieelpojot un laišana lejā ar inerci izelpas brīdī. Svarīgi atcerēties, ka ieelpa notiek caur degunu, bet izelpa ar muti, un vingrinājums jāizpilda nesteidzoties. Novietojot plaukstas uz pieres un izelpas brīdī tās spiežot pret to, tiek trenēts kakls. Uzspiešanas brīdī kaklā varēs just sasprindzinājumu, tāpēc to nedrīkst izkustināt. Visi vingrinājumi jāizpilda 5–7 reizes.

Izmanto lietotnes. Ironiski, ka viedtālrunis ir reizē gan iemesls, gan arī atrisinājums „īsziņu kakla” radītām sāpēm. Piemēram, Google Play veikalā ir pieejama lietotne Android, tajā skaitā Samsung viedtālruņiem – „HeadUp – Protect your neck!”, kas signalizē, kad tālrunis tiek turēts pareizi un kad nepareizi. Pieejami arī tādi palīgi kā „Relieve Neck Pain” ar īpašu vingrojumu programmu sprandai.

Komentāri 1

Leave a Reply

  • asd
    July 15, 2015, 15:58

    “Google Play veikalā ir pieejama lietotne Android, tajā skaitā Samsung viedtālruņiem”
    :D