Pēdējos gados finanšu tehnoloģiju jeb “FinTech” nozare ir piedzīvojusi strauju uzplaukumu, metot izaicinājumu klasiskajiem pakalpojumiem un piedāvājot risinājumus, kas gan atvieglo patērētāju ikdienu, gan mazina nevienlīdzību un veicina mazā biznesa izaugsmi.

“Ar finanšu tehnoloģijām mēs saskaramies biežāk nekā šķiet. Proti, arī iepirkšanās internetā, naudas pārvedumi un internetbanka ir finanšu tehnoloģijas. Pašlaik nozarē ienāk jaunās un pat nākamās paaudzes risinājumi – pakalpojumi, kas elastīgi piemērojas patērētājam un viņa vajadzībām nevis pretēji,” skaidro finanšu tehnoloģiju uzņēmuma “WestStein” valdes locekle Signe Kalniņa.

“FinTech” produktu attīstībai zināmā mērā nav robežu. Tie piedāvā jaunas iespējas ne tikai patērētājiem, bet arī biznesiem, tādēļ “WestStein” apkopojis jomas, kur “FinTech” attīstās visstraujāk, un inovatīvu produktu piemērus.

Norēķinu iespējas tirdzniecības vietās. Mūsdienu pircējs ir prasīgs, arī attiecībā uz norēķinu veidiem, taču tirgotājiem, it sevišķi, nelieliem mājražotājiem, bezskaidras naudas norēķini var būt dārgs vai pat neiespējams prieks. Šeit talkā nāk tehnoloģijas, kas piedāvā iespējas norēķināties ar karti, karšu termināla vietā izmantojot viedtālruni vai planšetdatoru. Šādus risinājumus piedāvā, piemēram, Zviedrijā radies “iZettle” vai Spānijas “SetPay”.

Strauji attīstās arī mobilo maksājumu risinājumi. Tā “Onescan” piedāvā maksājumu metodi, kas ļauj droši un pasargājot pircēja privātumu veikt pirkumu tiešsaistē dažu sekunžu laikā.

Priekšapmaksas risinājumi. Pasaulē aizvien lielāku popularitāti iekaro dažādi priekšapmaksas produkti, kas ir neatkarīgi no bankām, taču piedāvā tikpat plašas vai pat plašākas iespējas. Turklāt cilvēki aizvien vairāk novērtē darījumu privātumu un komisijas maksājumu caurskatāmību.

Piemēram, “Cashcloud” nodrošina bezkontaktu norēķinus ar viedtālruņa un virtuālās MasterCard priekšapmaksas kartes starpniecību vai WestStein priekšapmaksas MasterCard maksājumu karte, kas ir neatkarīga no pamata bankas konta, taču vienlaikus piedāvā izdevīgus norēķinu, skaidras naudas iemaksu/izmaksu un drīzumā arī pārvedumu nosacījumus.

Savukārt, Lielbritānijas “Fintech” iesācējuzņēmums “Osper” ir padomājis par jauno paaudzi, sadarbībā ar MasterCard izveidojis inovatīvu mobilās bankas risinājumu bērniem no astoņu gadu vecuma. Vecāki ne vien var ērti un droši piešķirt kabatas naudu, bet vienlaikus mācīt bērniem finanšu un budžeta pratību.

“Būtisks priekšapmaksas produktu aspekts ir tas, ka tie paver iespējas ne tikai tiem, kam ir regulāri ienākumi, bet arī tādiem, kuriem ir nepieciešams atbalsts. Piemēram, valdības var izmantot  priekšapmaksas kartes, lai pārskaitītu pabalstus maznodrošinātajiem vai patvēruma meklētājiem – tā arī šai iedzīvotāju grupai paveras iespēja kļūt par daļu no norēķinu sistēmas, tai skaitā arī starptautiskās,” skaidro Kalniņa.

Aizdevumi privātpersonām un biznesiem. Reizēm no idejas līdz panākumiem ir viens solis, kuram ir nepieciešams vien papildu finansējums. Šajā jomā “FinTech” risinājumiem raksturīga aizdevumu piedāvājumu piešķiršana, balstoties uz reāllaika datiem,  nevis pagātnes kredītvēsturi. Vienlaikus tiek piedāvāti izdevīgi nosacījumi, ļaujot pašiem aizdevējiem veidot savu ieguldījumu portfeli, bet aizņēmējiem – savu kredītportfeli.

Šāda filozofija ir vairāku savstarpējo aizdevumu platformu pamatā, tai skaitā “Spotcap”, kas biznesiem Nīderlandē, Spānijā un Austrālijā piedāvā īstermiņa kredītlīnijas, “Lendico” un “Kabbage”, ko ASV ietekmīgais žurnāls “Inc” nodēvējis par “stārtapu”, kas jāpatur acīs 2016.gadā.

Kalniņa uzskata, ka “FinTech” produkti piedāvā ne vien ātrumu, drošību un ērtību, bet paver plašas izvēles iespējas. “Faktiski, reizēm būtu vērts apzināti iedziļināties, cik reāli izmaksā tradicionālais risinājums un vai nav kāda izdevīgāka alternatīva, kas palīdz ietaupīt naudu un atvieglo ikdienu, bet uzņēmējiem – uzlabo servisu un vienkāršo saskari ar klientiem,” uzsver Kalniņa.