Kibernoziegumi globālajai ekonomikai katru gadu nodara līdz pat 450 miljardus dolāru lielus zaudējumus – secināts biznesa konsultanta “Hamilton Place Strategies” ziņojumā. “eScan” drošības eksperti savukārt atzīmē, ka šī summa ilustrē tikai uzņēmumu vai individuālo lietotāju ciestos finanšu zaudējumus, bet kibernoziegumu nodarītais kaitējums biznesa reputācijai var maksāt ievērojami vairāk.

“Hamilton Place Strategies” ziņojumā teikts: “Strauji augošajā un arvien ciešāk savstarpēji saistītajā pasaulē, kuru virza digitālo tehnoloģiju attīstība, kibernoziegumi paši jau ir kļuvuši par ievērojamu biznesu.” Speciālisti lēš, ka kibernoziegumi izmaksā līdz 450 miljardiem dolāru gadā – tas ir vairāk nekā nopelna “Microsoft” un jau tuvojas “Apple” ienākumu līmenim. Ja kibernoziedznieku guvumu salīdzinātu valstu ienākumiem, tad pasaules ekonomiku sarakstā šāda “datorpirātu valsts” ieņemtu 23.vietu, apsteidzot, piemēram, Austriju un Irānu.

“Pieaugošais viedo ierīču izmantojums gan uzņēmējdarbībā, gan ikviena cilvēka personīgajā dzīvē, strauji augošais digitālās informācijas un uzkrājamo datu apjoms biznesa vidē – tas viss veicina kibernoziegumu izplatīšanos. Taču kiberuzbrukumus visbiežāk veicina drošības pasākumu neievērošana un nevērīga attieksme pret drošību,” norāda “eScan” drošības risinājumus piedāvājošās kompānijas “Baltimax” reģiona menedžeris Sergejs Romanovskis.

Kā norāda S.Romanovskis, pēdējā laikā kibernoziegumi kļuvuši ne tik daudz apjomīgāki, cik biežāki un sekmīgāki. Tiek lēsts, ka tikai Amerikā vien kopš 2005.gada fiksēti 828 miljoni datu drošības pārkāpumu – faktiski ikviens amerikānis ir pieredzējis vismaz trīs kiberuzbrukumus. Savukārt eksperti rēķina, ka nozieguma kibertelpā vidējā cena pēdējo piecu gadu laikā ir pieaugusi par 200%.

“Hamilton Place Srategies” ziņojumā arī norādīts, ka kibernoziegumiem ir rikošeta efekts – uzņēmums, vienkārši piedaloties vienā un tajā pašā tirgū ar kibernozieguma upuri, var izjust negatīvas sekas. Par vislielāko apdraudējumu šādos gadījumos eksperti uzskata draudus reputācijai.

“Laba reputācija uzņēmumam bieži vien ir viens no biznesa sekmes rādītājiem. Kompāniju klientiem ir pieejami neskaitāmi un dažādi informācijas avoti, tāpēc tādi gadījumi kā klientu datu privātuma pārkāpumi, ielaušanās uzņēmuma serveros vai citas problēmas, kas ir saistītas ar kiberuzbrukumiem vai citām kibernoziedznieku darbībām, nepaliek nepamanītas un atstāju lielu ietekmi uz esošo un jaunu klientu izvēli un uzticēšanos,” skaidro S.Romanovskis.

“eScan” drošības eksperti iesaka uzņēmumiem ievērot drošības pasākumus un drošības politiku – instalēt legālu programmatūru, izmantot antivīrusu programmas, apmācīt darbiniekus par drošu darbu ar datoru un citām ierīcēm, kas tiek pieslēgtas internetam. Tāpat ieteicams atbildīgi izturēties pret datu uzkrāšanu un pārvaldi, veidot datu rezerves kopijas un izveidot konsekventu rīcības plānu kiberuzbrukuma gadījumiem, lai minimizētu iespējamo kaitējumu vai zaudējumus.