TRIATEL valdes priekšsēdētāja Viktors Topors:

Telekomunikāciju tirgum ir viena būtiska īpatnība – tas prasa lielus ieguldījumus, lai spēlētu vadošo lomu nozarē, bet vienlaikus arī mazie spēlētāji var veiksmīgi un stabili darboties nozarē, piedāvājot klientiem pakalpojumus vietās, kuras kādu iemeslu dēļ atstājušas ārpus sava redzesloka lielās kompānijas.

Līdzīgi ir arī ar mūsu uzņēmumu – AS Telekom Baltija, kas tirgū darbojas ar preču zīmi Triatel. Gan apjomu, gan pieejamā finansējuma ziņā mēs nespējam konkurēt ar lielajiem mobilo sakaru operatoriem.

Triatel ir 16 reižu mazāks resurss nekā lielajiem tirgus spēlētājiem, līdz ar to mēs  spēlējam citā svara kategorijā, taču esam gana dzīvi un aktīvi. Tieši tādēļ arī šogad mūsu galvenais trumpis tirgū būs piedāvāt bezvada internetu tur, kur citi nevarēs “izbraukt”. Tāpat turpināsies sadarbība ar nozares operatoriem, dodot savus resursus konkrētu pakalpojumu sniegšanā.

Manuprāt, ņemot vērā pastāvošas tendences, kad rajoni, kas atrodas tālāk no ekonomiski aktīvajiem reģionu centriem, kļūst aizvien mazāk apdzīvoti, lielie “vaļi” arī turpmāk koncentrēsies uz spēcīgāku un konkurētspējīgāku pakalpojumu un produktu piedāvājumu tieši centros, bet nomaļākās vietas, diemžēl arī turpmāk nebūs šo uzņēmumu interešu zonā. Savā ziņā tas ir saprotami, jo augstas klases IT pakalpojumu nodrošināšana prasa arī salīdzinoši lielus finanšu ieguldījumus. Bet biznesa galvenā specifika ir strādāt ar peļņu. Kas nozīmē vienu – nodrošinot vienāda (bet ļoti augsta) līmeņa IT pakalpojumus visā valsts teritorijā, daļā valsts šo pakalpojumu nodrošināšana radīs zaudējumus, ko būs jākompensē ar ienākumiem no rentablajiem rajoniem. Tieši tādēļ aizvien varam vērot, ka īpaši mazapdzīvotās lauku teritorijās, kas varbūt atrodas tikai kādus pārdesmit kilometrus no ekonomiski aktīva centra, lielā trijnieka uzņēmumu pakalpojumi ir nepieejami, vai arī tie ir ļoti vāji attīstīti.

Un tieši šeit arī ir mazo IT uzņēmēju “zelta ādere”. Varbūt mēs nespējam konkurēt ar lielajiem spēlētājiem pakalpojuma augstajā līmenī, taču mūsu trumpis ir stabilitāte un pieejamība. Turklāt pieejamība par saprātīgām cenām un bez īpaši lieliem ieguldījumiem komunikāciju tehnoloģijās. Reāli dzīvē ierindas patērētājam tas izpaužas gana vienkārši un skaidri saprotami – ir praktiski neiespējami mazapdzīvotās vietās sagaidīt, ka gar ikvienu māju tiks ierīkots interneta kabelis (tās ir milzīgas investīcijas), un arī mobilā interneta pārklājums attālākajos rajonos ir salīdzinoši vājš. Jā, varbūt tad, kad signālu izdosies uztvert kāda pakalna galā, tas būs ātrs un ar visām pieejamajām iespējām nodrošināts. Taču mūsu gadījumā – lai arī internets būs lēnāks, nekā esat pieraduši pilsētā, tomēr savā vasaras mājā vienmēr varēsiet rēķināties ar pastāvīgi pieejamu komunikāciju tīklu – tātad vienmēr būsiet sasniedzams e-pastiem vai cita veida interneta vajadzībām.

Vienlaikus jāsaprot, ka reģionos ir daudz savādākas attiecības starp uzņēmēju un klientu – tās ir daudz personīgākas un bieži ne ar kādiem bonusiem vai skaistām reklāmas kampaņām nenoturēsi ne esošo, ne arī piesaistīsi jaunus klientus, ja nespēsi sniegt atbilstošas kvalitātes pakalpojumu, turklāt arī būt gatavs operatīvi reaģēt uz kādām ārkārtas situācijām – bojājumiem, vai cita veida tehniskām problēmām. Piemēram, mūsu uzņēmums laukos izskata klientu sūdzības, ja interneta ātrums ir fiksēts zemāks par trīs megabitiem sekundē.

Diemžēl lauki paliek aizvien tukšāki, un potenciālo jauno klientu skaits nesniedzas daudzos tūkstošos. Tādēļ, lai nodrošinātu visaptverošu pieeju internetam par maksimāli zemām cenām, piemēram, mēs plānojam uzsākt sadarbību ar dažādiem telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējiem interneta pieslēguma nodrošināšanai. Tas nozīmē, ka mūsu kopīgajam klientam ar izdevīgākiem nosacījumiem piedāvāsim pastāvīgu pieeju internetam gan ar kabeļu pieslēgumu, gan mobilo tīklu. Tādējādi klients saņems plašāku pakalpojumu par zemāku cenu, nekā tad, ja šis pakalpojums tiktu pirkts atsevišķi no diviem operatoriem. Un man ir pārliecība, ka šādi rīkosies arī citi mazie interneta pakalpojumu sniedzēji Latvijā – nevis ar nežēlīgu konkurenci izskaust vienam otru no tirgus, bet gan sadarboties un rast iespēju gan visiem nopelnīt, gan arī nodrošināt labas kvalitātes pakalpojumu tieši mūsu segmenta klientam – ar ne tik augstām prasībām, kā pilsētās, tomēr ar vēlmi saņemt pastāvīgu un stabilas kvalitātes