Pēc Malaizijas avio lainera MH370 pazušanas aktualizējās jautājums, vai nebūtu laiks lidmašīnās ieviest globālu bezvadu sistēmu, ar kuras palīdzību var izsekot lidmašīnu pārvietošanos. Tikko, Pasaules Radiosakaru konferencē WRC-15, šāds lēmums pasaules līmenī ir pieņemts.

2014. gada 8. martā, Malaizijas lidmašīna, kurā atradās ar 239 cilvēkiem no 13 valstīm, lidojot no Kualalumpuras uz Ķīnas galvaspilsētu Pekinu, pazuda no radaru ekrāniem. Neskatoties uz lielāko un dārgāko meklēšanu aviācijas vēsturē, nekas netika atrasts līdz pat tā paša gada 29. jūlijam, kad Reinjonas salas piekrastē Indijas okeānā tika identificētas pazudušās lidmašīnas izskalotās atlūzas.

image001

Lidmašīnas pazušana spēcīgi iedragāja Malaizijas aviokompānijas reputāciju un tā cieta nopietnus finansiālos zaudējumus.. Jautājumam tika pievērsta plaša starptautiskās sabiedrības uzmanība un sākās diskusijas par globālu lidojumu izsekošanas sistēmu. Valstis un iesaistītās organizācijas bija vienisprātis, ka lidojumu drošībai nepieciešams pievērst pastiprinātu uzmanību un atvēlēt tam papildus resursus.

Jautājums par lidmašīnu izsekošanas sistēmu tika iekļauts Pasaules Radiosakaru konferences, kas visu novembra mēnesi norisinās Ženēvā, dienaskārtībā. Kā pilnvarotie Latvijas pārstāvji šajā konferencē piedalās VAS Elektroniskie sakari eksperti, Satiksmes ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Nacionālo bruņoto spēku, kā arī Ārlietu ministrijas pārstāvji. Šajā konferencē nepieredzēti ātri tika izskatīts jautājums par lidmašīnu izsekošanas iekārtām, kā rezultātā tika pieņemts gala lēmums un tiks izdarītas izmaiņas Radio noteikumos, kas ir saistoši visām pasaules valstīm.

Publiski pieejamu lidmašīnu izsekošanu līdz šim varēja veikt, piemēram, izmantojot lidojumu izsekošanas programmu flightradar24.com, kuras darbību nodrošina uz zemes izvietoti ADS-B uztvērēji, kuru uztveršanas rādiuss ir apmēram 400 km. Taču lidojumiem pāri okeāniem, tuksnešiem un citām attālām, neapdzīvotām vietām, izmantojot līdzšinējās sistēmas, nebija iespējams sekot līdzi, jo tie atrodas aiz radio uztveramības zonas.

Jaunā sistēma paredzēs automātisko atkarīgās novērošanas apraides sistēmu ADS-B lietošanu, kas saziņai papildus izmanto satelītos uzstādītos uztvērējus, tādējādi nodrošinot precīzi noteiktu lidmašīnu atrašanās vietu un datus par to tehniskajiem parametriem nepārtrauktas saziņas režīmā. Ikvienu avio pasažieri šīs izmaiņas ietekmēs pozitīvi, jo, nepārtraukti sekojot līdzi lidmašīnas kustībai, būs iespēja ātrāk pamanīt izmaiņas, atrast precīzu tās atrašanās vietu un laikus steigties palīgā glābt dzīvības.